PED2020 Bærekraft, samfunnskritikk og deltakelse

    • Emnekode
      PED2020
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Emnet undersøker bærekraftsbegrepet som svar på vår tids samfunnsutfordringer og spør hvordan ulike forståelser av bærekraft skaper rammer for deltakelse. Det diskuterer FNs bærekraftsmål ut fra samfunnskritiske perspektiver, og utforsker hva bærekraft kan bety for pedagogikk og samfunnsutvikling.

Gjennom emnet skal studentene utforske hvordan vår måte å forstå forholdet mellom mennesker og omgivelsene på hviler på bestemte historiske, geografiske og kunnskapsteoretiske premisser. Gjennom arbeid med egne erfaringer og litteratur skal studentene utdype sitt engasjement for en valgt bærekraftsutfordring. Deretter skal de gjennom en dialogisk gruppeprosess, samarbeide om å identifisere handlingsalternativer som representerer løsninger på en av vår tids samfunnsutfordringer.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike måter å forstå bærekraft på og hvordan slike forståelser er forankret i historiske og geografiske betingelser
  • har kunnskap om sentrale teoretiske bidrag til diskusjonene om vår tids samfunnsutfordringer
  • har kunnskap om ulike tilnærminger til deltakelse og handling
Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte bærekraft som personlig-, samfunnsmessig- og global utfordring
  • kan engasjere seg i diskusjoner om bærekraftsutfordringer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan knytte personlige erfaringer til vår tids samfunnsutfordringer 
  • kan sammen med andre, bidra til prosesser som utfordrer verdier, holdninger og handlings- og tankemønstre.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er i hovedsak organisert som seminarundervisning og legger opp til både individuell refleksjon og gruppeprosesser der studentene skal få utforske begrepene, deres filosofiske, praktiske, normative og emosjonelle dimensjoner, og gi erfaringer som danner grunnlag for selvstendig refleksjon. Praksis i dette emnet er kollektive gruppeprosesser på seminar.

Obligatoriske aktiviteter

I løpet av semesteret skal studentene gjennomføre og få godkjent

  • Et innlevert individuelt skriftlig arbeid
  • Et felles skriftlig gruppearbeid som også skal framføres i plenum

Begge arbeidene bygger på arbeidet med praktiske oppgaver fra seminarene.

Emnet hviler på dypt engasjement med tekster og kollektive arbeidsprosesser. For å få gå opp til eksamen forutsettes det en deltakelse på minimum 50% av all undervisning gjennom hele semesteret.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)