PED2020 Bærekraft, samfunnskritikk og deltakelse
- EmnekodePED2020
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Emnet undersøker bærekraftsbegrepet som svar på vår tids samfunnsutfordringer og spør hvordan ulike forståelser av bærekraft skaper rammer for deltakelse. Det diskuterer FNs bærekraftsmål ut fra samfunnskritiske perspektiver, og utforsker hva bærekraft kan bety for pedagogikk og samfunnsutvikling.
Gjennom emnet skal studentene utforske hvordan vår måte å forstå forholdet mellom mennesker og omgivelsene på hviler på bestemte historiske, geografiske og kunnskapsteoretiske premisser. Gjennom arbeid med egne erfaringer og litteratur skal studentene utdype sitt engasjement for en valgt bærekraftsutfordring. Deretter skal de gjennom en dialogisk gruppeprosess, samarbeide om å identifisere handlingsalternativer som representerer løsninger på en av vår tids samfunnsutfordringer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike måter å forstå bærekraft på og hvordan slike forståelser er forankret i historiske og geografiske betingelser
- har kunnskap om sentrale teoretiske bidrag til diskusjonene om vår tids samfunnsutfordringer
- har kunnskap om ulike tilnærminger til deltakelse og handling
Studenten
- kan drøfte bærekraft som personlig-, samfunnsmessig- og global utfordring
- kan engasjere seg i diskusjoner om bærekraftsutfordringer
Studenten
- kan knytte personlige erfaringer til vår tids samfunnsutfordringer
- kan sammen med andre, bidra til prosesser som utfordrer verdier, holdninger og handlings- og tankemønstre.
Emnet er i hovedsak organisert som seminarundervisning og legger opp til både individuell refleksjon og gruppeprosesser der studentene skal få utforske begrepene, deres filosofiske, praktiske, normative og emosjonelle dimensjoner, og gi erfaringer som danner grunnlag for selvstendig refleksjon. Praksis i dette emnet er kollektive gruppeprosesser på seminar.
I løpet av semesteret skal studentene gjennomføre og få godkjent
- Et innlevert individuelt skriftlig arbeid
- Et felles skriftlig gruppearbeid som også skal framføres i plenum
Begge arbeidene bygger på arbeidet med praktiske oppgaver fra seminarene.
Emnet hviler på dypt engasjement med tekster og kollektive arbeidsprosesser. For å få gå opp til eksamen forutsettes det en deltakelse på minimum 50% av all undervisning gjennom hele semesteret.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell |
|
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.