PED2020 Bærekraft, demokrati og deltakelse

    • Emnekode
      PED2020
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Emnet gir en innføring i FNs bærekraftmål og et grunnlag for kritisk refleksjon rundt målene og deres fundament. Det skal videre gi en innføring i ulike forståelser av bærekraft, demokrati og deltakelse, og hvilken betydning koblingen mellom disse kan ha i pedagogikk og samfunnsutvikling.

Emnet er organisert i tre moduler der studentene først skal få utforske hvordan måten vi forstår forholdet mellom mennesker og natur på, hviler på bestemte filosofiske premisser. Deretter skal de studere bærekraftmålene sin relevans for egen virkelighet, gjennom å utforske hvordan et selvvalgt mål kan forstås, utfordres og utdypes når det blir knyttet til en bestemt kontekst (skole, arbeidsplass, fritidsaktivitet, hjem). Til sist skal de gjennom en demokratisk prosess, som en gruppe, komme opp med handlingsalternativer som representerer løsninger på et bestemt bærekraftproblem.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om FNs ulike bærekraftmål
  • har kunnskap om ulike måter å forstå forholdet mellom mennesker, samfunn og natur
  • har kunnskap om ulike tilnærminger til demokrati og deltakelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for betydningen av bærekraftmålene
  • kan se sammenhenger mellom, kritisk vurdere og problematisere fenomener som utdanning, demokrati, deltakelse og bærekraft
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere ulike bærekraftmål i en større sammenheng
  • kan alene og i grupper gjennomføre prosesser som utfordrer verdier, holdninger, handlings- og tankemønstre
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er i hovedsak organisert som seminarundervisning og legger opp til både individuell refleksjon og gruppeprosesser der studentene skal få utforske begrepene, deres filosofiske, praktiske, normative og emosjonelle dimensjoner, og gi erfaringer som danner grunnlag for selvstendig refleksjon. Praksis i dette emnet er kollektive gruppeprosesser på seminar.

Obligatoriske aktiviteter

Studentene skal i løpet av semesteret levere to skriftlige arbeidskrav:

  • Et individuelt skriftlig arbeid
  • Et skriftlig gruppearbeid

Begge arbeidskrav bygger på arbeidet med praktiske oppgaver fra seminarene.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Eksamen i emnet er individuelt essay basert på problemstilling som studenten utvikler gjennom arbeidet med arbeidskravene.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)