Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MIT4008 Bærekraft og pedagogikk i tidlig barndom

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Aktuelle perspektiver på bærekraft
  • Utdanning for bærekraft i tidlig barndom
  • Pedagogikk og etikk i antropocen
  • Rettferdighet og tilhørighet i tidlig barndom
  • Sted, kropp og sanselighet i pedagogisk arbeid
  • Barndom og nåtidige utfordringer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om utdanning for bærekraft i tidlig barndom
  • har avansert kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid og tidlig barndom må ses i lys av nåtidige utfordringer
  • har inngående innsikt i ulike sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringer barn lever med i dag
  • har inngående innsikt i hvordan pedagogisk arbeid står i sammenheng med globale prosesser og lokale vilkår
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktuelle perspektiver på bærekraft og utdanning for bærekraft i tidlig barndom
  • kan reflektere over hvordan atmosfærer, kroppslighet og sanser virker inn i pedagogisk arbeid og miljøer
  • kan lede pedagogiske prosesser der barns tilhørighet og relasjoner med omgivelsene gis betydning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende teoretiske perspektiver som inngang for etiske overveielser i utdanning for bærekraft i tidlig barndom
  • kan reflektere kritisk over hvordan sosial, materiell og økonomisk ulikhet kan ha betydning for barns opplevelser av tilhørighet
  • kan analysere, videreutvikle og kommunisere hvordan ulike dimensjoner av bærekraft kan inngå i pedagogiske miljøer
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
  • Utforskende arbeid individuelt og i gruppe
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% oppmøte
  • En individuell skriftlig prosessuell fagtekst
  • En dokumentasjon av utforskende prosess, samt individuell muntlig presentasjon av denne i gruppe
Eksamen

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk