2MIT4008 Inkluderende miljøer og likeverd i barnehagen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Perspektiver på inkludering og likeverd, normalisering og andregjøring
- Forhold mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk i barnehagepedagogiske praksiser
- Barnehagepedagogikkens kjernebegrep og historikk
- Ledelse av pedagogiske prosesser med vekt på likeverd og inkludering
- Etisk og kritisk refleksjon knyttet til inkludering og likeverd
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver som kan bidra til å skape inkluderende miljøer og fremme likeverd i barnehagen
- har inngående innsikt i hvordan ivareta alle barns behov for omsorg og lek, og hvordan fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling for alle barn
- har inngående kunnskap om hvordan normalisering og andregjøring kan komme til uttrykk på samfunnsnivå og i en tidlig barndom kontekst
Studenten
- har evne til å analysere problemstillinger knyttet til spenningsfeltet mellom et allmennpedagogisk og spesialpedagogisk tilbud
- har evne til å forholde seg kritisk til styringsdokumenter og deres relasjon til barnehagepedagogikkens historie, tradisjon og egenart
- kan lede pedagogiske prosesser der inkluderende miljøer og likeverd er sentralt og der alle barn kan medvirke ut fra sine forutsetninger
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon omkring etiske problemstillinger knyttet til inkludering og likeverd i en tidlig barndom kontekst
- kan analysere, videreutvikle og kommunisere hvordan inkludering og likeverd kan tenkes i lys av barnehagens bredere verdigrunnlag og kjernebegrep
- Forelesninger og seminarer
- Litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
- Utforskende arbeid individuelt og i gruppe
- 75% oppmøte til undervisning
- En individuell skriftlig prosessuell fagtekst på 1800-2000 ord
- En dokumentasjon av utforskende prosess, samt individuell muntlig presentasjon av denne i gruppe
- En individuell skriftlig refleksjonstekst på 800-1000 ord
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe med tre arbeidskrav.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet