2MIT4008 Bærekraft og pedagogikk i tidlig barndom
- Emnekode2MIT4008
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Aktuelle perspektiver på bærekraft
- Utdanning for bærekraft i tidlig barndom
- Pedagogikk og etikk i antropocen
- Rettferdighet og tilhørighet i tidlig barndom
- Sted, kropp og sanselighet i pedagogisk arbeid
- Barndom og nåtidige utfordringer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om utdanning for bærekraft i tidlig barndom
- har avansert kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid og tidlig barndom må ses i lys av nåtidige utfordringer
- har inngående innsikt i ulike sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringer barn lever med i dag
- har inngående innsikt i hvordan pedagogisk arbeid står i sammenheng med globale prosesser og lokale vilkår
Studenten
- kan anvende aktuelle perspektiver på bærekraft og utdanning for bærekraft i tidlig barndom
- kan reflektere over hvordan atmosfærer, kroppslighet og sanser virker inn i pedagogisk arbeid og miljøer
- kan lede pedagogiske prosesser der barns tilhørighet og relasjoner med omgivelsene gis betydning
Studenten
- kan anvende teoretiske perspektiver som inngang for etiske overveielser i utdanning for bærekraft i tidlig barndom
- kan reflektere kritisk over hvordan sosial, materiell og økonomisk ulikhet kan ha betydning for barns opplevelser av tilhørighet
- kan analysere, videreutvikle og kommunisere hvordan ulike dimensjoner av bærekraft kan inngå i pedagogiske miljøer
- Forelesninger og seminarer
- Litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
- Utforskende arbeid individuelt og i gruppe
- 75% oppmøte
- En individuell skriftlig prosessuell fagtekst
- En dokumentasjon av utforskende prosess, samt individuell muntlig presentasjon av denne i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet