2MIT4008 Inkluderende miljøer og likeverd i barnehagen

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Perspektiver på inkludering og likeverd, normalisering og andregjøring
  • Forhold mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk i barnehagepedagogiske praksiser
  • Barnehagepedagogikkens kjernebegrep og historikk
  • Ledelse av pedagogiske prosesser med vekt på likeverd og inkludering
  • Etisk og kritisk refleksjon knyttet til inkludering og likeverd

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver som kan bidra til å skape inkluderende miljøer og fremme likeverd i barnehagen
  • har inngående innsikt i hvordan ivareta alle barns behov for omsorg og lek, og hvordan fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling for alle barn
  • har inngående kunnskap om hvordan normalisering og andregjøring kan komme til uttrykk på samfunnsnivå og i en tidlig barndom kontekst
Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å analysere problemstillinger knyttet til spenningsfeltet mellom et allmennpedagogisk og spesialpedagogisk tilbud
  • har evne til å forholde seg kritisk til styringsdokumenter og deres relasjon til barnehagepedagogikkens historie, tradisjon og egenart
  • kan lede pedagogiske prosesser der inkluderende miljøer og likeverd er sentralt og der alle barn kan medvirke ut fra sine forutsetninger
Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon omkring etiske problemstillinger knyttet til inkludering og likeverd i en tidlig barndom kontekst
  • kan analysere, videreutvikle og kommunisere hvordan inkludering og likeverd kan tenkes i lys av barnehagens bredere verdigrunnlag og kjernebegrep
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
  • Utforskende arbeid individuelt og i gruppe
Arbeidskrav
  • 75% oppmøte til undervisning
  • En individuell skriftlig prosessuell fagtekst på 1800-2000 ord
  • En dokumentasjon av utforskende prosess, samt individuell muntlig presentasjon av denne i gruppe
  • En individuell skriftlig refleksjonstekst på 800-1000 ord
Vurdering

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe med tre arbeidskrav.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk