Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudiestadFørde, Nordnes, Nettbasert studium
- StudieformDeltid, Nett
- Startsemester2023 Haust
Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta
Om studiet
Den medisintekniske utviklingen i helsevesenet utvikler seg raskt, og det benyttes stadig mer avansert teknologi, instrumenter og utstyr i pasientbehandling og kirurgi. Faget sterilforsyning er et viktig kunnskapsområde i infeksjonsforebyggende arbeid og pasientsikkerhet Jfr Forskrift om smittevern i Helse- og omsorgstjenesten
Sterilforsyning innebærer rengjøring, desinfeksjon, sterilisering, anskaffelse, lagring og distribusjon av sterile medisinske forbruksvarer i aktuelle deler av helsetjenesten.
Flere stortingsmeldinger og rapporter viser til økende behov for kompetanse hos personell som arbeider med dekontaminering av medisinsk gjenbruksutstyr. Folkehelseinstituttet beskriver i Situasjonsbeskrivelse av smittevern i Norge (2018) sterilforsyningens viktige rolle i det infeksjonsforebyggende arbeidet.
Denne fagskoleutdanningen tar mål av seg at yrkesutøveren sin kompetanse etter gjennomført utdanning kan nyttes ved ulike avdelinger i somatiske sykehus, for eksempel operasjonsavdeling, anestesiavdeling, intensivavdeling, akuttmottak, poliklinikker, sterilsentral, isolasjonsavdeling, mikrobiologisk avdeling, reinholdsavdeling m.fl. Kompetansen vil også kunne være til stor nytte innen kommunehelsetjeneste og tannklinikker. Dette, sammen med erkjenning av økt kompleksitet og kvalitetskrav knyttet til behandling av utstyr er bakgrunn for Helse-Bergen sitt engasjement i og samarbeid om vedlagte sudieplan.
Hovedmålsettingen med fagskoletilbud i Sterilforsyning og smittevern er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og sette i verk tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere. Hovedfokus i studieplanen er å kvalifisere yrkesutøvere til å mestre spesialrenhold av lokale, instrument og utstyr, og gjennom dette også ha kompetanse i hvordan smitteveier kan brytes, smittespredning hindres og sterilforsyning sikres. Utdanningen krever at studenten forstår verdien av teamarbeid og også egen funksjon i det pasientretta arbeidet.
Læringsutbyte
Læringsutbyttebeskrivinga viser dei kvalifikasjonane studenten minst skal ha etter fullført utdanning.
Kunnskap
Studenten:
· har kunnskap om etiske teoriar, prinsipp, dilemma, lovverk, konflikthandtering, kommunikasjon og samarbeid i eit arbeidsfellesskap.
· har kunnskap innan mikrobiologi, smittevern, hygiene og sterilforsyning i helsetenesta
· har kjennskap til spesialavdelingar si fysiske utforming og ventilasjonens rolle for miljøet i spesialavdelinga
· har bransjekunnskap og kjennskap til smittevern og spesialreinhald i helsetenesta
· har innsikt i lov- og regelverk og standarder som regulerer smittevern og spesialreinhald i helsetenesta og forstår eigen funksjon og rolle i eit folkehelseperspektiv
· har kunnskap om kva krav som vert stilt til spesialreinhald i helsetenesta og kan oppdatera sin yrkesfaglege kunnskap om smittevern og spesialreinhold i helsetenesta
· har kunnskap om steriliseringsmetodar og steriliseringskontroll og om korleis instrument og utstyr av ulike material og med ulike funksjonar skal behandlast, desinfiserast, reingjerast og vedlikehaldast.
· Har kunnskap om sterilt lagerhold og logistikk og forstår krav til sporing av instrument og vareflyt.
· Har kunnskap om organisering av helsetenesta, og organisering av sterilforsyningstenesta- roller og funksjon.
Ferdigheter
Studenten:
· kan gjenkjenna etiske dilemma og reflektera fagleg rundt desse, samt nytta kunnskap om kommunikasjon for å bidra til eit godt tverrfagleg arbeidsmiljø, og bidra til gode gruppeprosessar
· kan nytta kunnskap om smittevern og spesialreinhald og bruka relevant spesialutstyr
· kan nytta ulike steriliseringsmetodar og steriliseringskontrollar
· kan nytta relevante metodar, prinsipp og strategiar innan smittevern og sterilforsyning i helsetenesta
· kan finna informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillingar knytta til smittevern og sterilforsyning i helsetenesta
· kan kartlegga ein smittevernssituasjon og identifisera faglege problemstillingar og behov for iverksetting av nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
· Studenten kan utvikla arbeidsmetodar, produkt og/eller tenester av relevans for smittevern og sterilforsyning i helsetenesta
· kan identifisera etiske utfordringar og dilemma, reflektera over eigen praksis og grunngje vurderingar fagleg og etisk.
· kan utføra arbeidet med smittevern og sterilforsyning etter utvalde målgrupper sine behov
· kan byggja relasjonar med kollegaer og på tvers av avdelingar og etatar i samarbeidet om smittevern og sterilforsyning
Opptak
Formelle opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er at søkjar skal ha fullført og bestått vidaregåande opplæring med relevant fagbrev/sveinebrev.
Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve.
For studiet Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta er relevante fagbrev/sveinebrev som dannar grunnlag for opptak:
- Ambulansefag
- Barne- og ungdomsarbeidarfag
- Helsearbeidarfaget
- Apotekteknikk
- Fotterapi
- Helsesekretær
- Hudpleie
- Ortopediteknikkfaget
- Portørfaget
- Reinhaldsoperatørfaget
- Tannhelsesekretær
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Organisering av studiet
Dette er ei eittårig utdanning på deltid over to år. Studiet er nettbasert med samlingar.
Timebelastninga for eit studium på heiltid er 1700 timar per studieår. Det inkluderer all lærarstyrt rettleiing/undervisning, praksis, eksamensførebuing og berekna eigearbeid for studentane.
Opplæringa sitt omfang er 38 veker. Eit års studium på full tid utgjer 60 fagskulepoeng, og har eit omfang på 10 månader. Dette tilbodet gir teoriundervisninga på deltid og praksis (10 veker fulltid). Utdanninga si lengd blir 66 veker.
Undervisninga er nettstøtta, dvs. at undervisninga blir gjeven på fysiske eller digitale samlingar (synkront = sanntid) og digitalt asynkront (ikkje i sanntid, studenten kan følga desse på eit passande tidspunkt). Ein del av lærestoffet må studenten tileigna seg gjennom sjølvstudium.
Utdanninga er bygd opp av emne. Kvart emne har studiepoeng etter den relative vekta det har i arbeidsbelastning for studentane og læringsutbytte innanfor utdanninga.
Studiepoeng skal nyttast ved vurdering av innpassing av utdanning mellom fagskular og i karakterutskrift for gjennomførte emne frå fagskoleutdanning
Læringsplattform
Microsoft Teams og it’slearning vert brukt som læringsplattform for å administrere studiet, og til å formidle oppgåver og prosjekt til studentane.
Arbeidsmengde i Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta Nordnes
Emnebeskrivelse | Praksis | Asynkron undervisning | Undervisning | Sjølvstudium | Rettleiing | Sum |
---|---|---|---|---|---|---|
64HH96A Mikrobiologi, Smittevern og spesialreinhald | 0 | 111 | 54 | 116 | 0 | 281 |
64HH96B Reingjering, desinfeksjon og sterilisering av utstyr og instrument | 0 | 161 | 75 | 158 | 0 | 394 |
64HH96C Sterilforsyning - lager og logistikk | 0 | 80 | 37 | 80 | 0 | 197 |
64HH96D Etikk, kommunikasjon og relasjonskompetanse | 0 | 111 | 54 | 116 | 0 | 281 |
64HH96E Praksis | 300 | 52 | 0 | 0 | 0 | 352 |
64HH96F Fordjuping i sterilforsyning og smittevern | 0 | 0 | 0 | 191 | 4 | 195 |
Sum | 300 | 515 | 220 | 661 | 4 | 1700 |
Sluttvurdering
Vurderingsuttrykket A til F, eller Bestått/Ikkje bestått vert nytta.
I emna er det fastsett ulike obligatoriske arbeidskrav som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering.
Kva type sluttvurdering og kva arbeidskrav som vert nytta i dei einskilde emna kjem fram av emneoversikta.
Sluttdokumentasjon
Fullført og bestått fagskuleutdanning på 60 stp gir vitnemål og ein fagskulegrad.
Emneinnhold i Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta Nordnes
Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
---|---|---|
64HH96A Mikrobiologi, Smittevern og spesialreinhald | Tema som inngår i emnet: 1a Mikrobiologi og smittevern · Mikroorganismars eigenskap og biologisk oppbygging · Organsystema · Smittekjeda · Sjukehusinfeksjonar og deira konsekvensar · Basale smittevernrutiner · Lover og forskrifter som regulerer smittevernarbeidet 1b Reinhald · Reingjerinsmetodar og kjemikaliar · Dosering, bruk, vern og oppbevaring · Ergonomi · HMS 1c Spesialreingjering og desinfeksjon · Reingjering og desinfisering i forhold til ulike situasjonar og materialar · Korleis bryte smittekjeda – førebygging og tiltak 1d Bygningsmessige forhold og kvalitetssikringsarbeid · Utforming og funksjonar · Luftkvalitet og ventilasjon · Materialval · Aktuelle kvalitetssikrings- og driftssystem | 10 |
64HH96B Reingjering, desinfeksjon og sterilisering av utstyr og instrument | Følgande tema inngår i emnet:
2a Materiallære
2b Kirurgiske instrument og anna medisinsk utstyr til gjenbruk
2c Reingjeringa si tyding før sterilisering
2d Steriliseringsmetodar og steriliseringskontrollar
3e Pakking av sterilt gods
| 14 |
64HH96C Sterilforsyning - lager og logistikk | Følgande tema inngår i emnet:
| 7 |
64HH96D Etikk, kommunikasjon og relasjonskompetanse | Tema som inngår i emnet: 4a Etikk
4b Kommunikasjon i samhandling
4c HMS
4d Lover og forskrifter
| 10 |
64HH96E Praksis | Studenten skal med utgangspunkt i eit heilskapleg menneskesyn, eigen fagbakgrunn og kunnskapar, delta aktivt i målretta arbeid innan spesialreinhold og sterilforsyning i helsetenesta. Studenten skal arbeida etter yrkesetiske retningsliner og overhalda teieplikt og opplysningsplikt. Det er skulen sitt ansvar å sjå til at studenten får ein fagleg relevant og god praksisplass som kan hjelpa studenten til å nå måla for praksisperioden. Denne praksisen kan vera på ein annan arbeidsplass, som utplassering, eller på eigen arbeidsplass inkluderande eit utviklingsprosjekt: 1. Praksisutplassering på arbeidsplassar som er relevante for utdanninga (s.d. nedanfor) Dette høver for studentar som ikkje arbeider på slike arbeidsplassar. 2. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på eigen arbeidsplass er aktuelt for studentar som har sitt daglege arbeid innan fagfeltet. Studentane må i praksisperioden gjera eit endringsarbeid/utviklingsarbeid innan spesialreinhald og sterilforsyning på sin arbeidsplass etter bestemte retningsliner. Praksis blir eit felles ansvar for arbeidstakar og arbeidsgjevar, og denne forma for praksis krev at studenten får tid til utviklingsarbeid og rettleiing. Studentane får synleggjort sin kompetanse innanfor eigen organisasjon. Dette kan bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen, i tillegg til at den enkelte arbeidstakar får andre oppgåver og auka ansvar. Praksisperioden strekkjer seg over 10 veker på heiltid. Studentane går fulle arbeidsveker i praksis. Det vil bli lagt inn 1 obligatoriske samling i praksisperioden. Rettleiing i praksis er ein føresetnad for å nå målet med praksis. Formalisert rettleiing og sjølvrefleksjon over tid, hjelper til å bevisstgjera studenten på eiga fagleg utvikling. Praksisplassen må ha personell med minst treårig vidaregåande opplæring og relevant tilleggsutdanning (på fagskulenivå) eller personell med høgare utdanning. Det skal setjast opp avtale med praksisplassen om namngjeven rettleiar med slik kompetanse, før praksis startar. Studenten vil få rettleiing av lærar på praksisplassen og digitalt i praksisperioden. Lærar, student og rettleiar på praksisplassen vil møtast digitalt eller fysisk til ”trekantsamtalar” under praksisperioden.
| 12 |
64HH96F Fordjuping i sterilforsyning og smittevern | Tema for fordjupinga skal være praksisretta, og studenten vel sjølv aktuelt emne, som skal godkjennast av skulen. Eit eller fleire tema i utdanninga sine emne skal inngå temaet. Det vert tilrådd at studenten tidleg i utdanninga begynnar arbeidet med å finne aktuelt tema for fordjupingsoppgåva. Studentane skal altså velja tema for oppgåva og laga ei problemstilling innan temaet. Vidare må det utarbeidast ein framdriftsplan, som inneheld metodeval og litteraturliste. Dette skal godkjennast innan ein tidsfrist. Dersom studentane skal innhenta data, skal dette tillatast på førehand. Kvar gruppe/student vil få rettleiing av ein lærar. Kvar gruppe/student får 6 timar rettleiing totalt. Studentane må avtala rettleiingstid, vera budd til rettleiingstimane, og senda inn spørsmål på førehand. Gruppene kan få rettleiing ved fysisk frammøte eller digitalt. | 7 |
Sum | 60 |
Pensumliste
Sterilforsyning og smittevern i helsetenesta Nordnes
Emnebeskrivelse | Pensumliste | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
64HH96A Mikrobiologi, Smittevern og spesialreinhald | Emne 1 Mikrobiologi, hygiene og smittevern
Standarder: Luftkvalitet: NS-EN ISO 14644-1:1999: Renrom og tilhørende kontrollerte omgivelser - Del 1: Klassifisering av luftrenhet (ISO 14644-1:1999) | ||||||||||||||||||||||||
64HH96B Reingjering, desinfeksjon og sterilisering av utstyr og instrument |
| ||||||||||||||||||||||||
64HH96C Sterilforsyning - lager og logistikk |
| ||||||||||||||||||||||||
64HH96D Etikk, kommunikasjon og relasjonskompetanse |
Standarder: Informasjon og merking: EN ISO 17664: Sterilisering av medisinsk utstyr - Informasjon som skal gis av produsenten om resterilisering av utstyr som kan gjenbrukes (ISO 17664:2004) NS-EN 1041:2008+A1:2013: Produsentinformasjon som leveres sammen med medisinsk utstyr NS-EN ISO 15223-1:2012: Medisinsk utstyr - Symboler for medisinsk utstyr til bruk på etiketter, som merking eller til informasjon - Del 1: Generelle krav (ISO 15223-1:2012) Rengjøring/desinfeksjon: NS-EN ISO 15883-1:2009: Vaskedekontaminatorer - Del 1: Generelle krav, termer, definisjoner og prøvinger (ISO 15883-1:2006) NS-EN ISO 15883-2:2009: Vaskedekontaminatorer - Del 2: Krav og prøvinger for vaskedekontaminatorer med termisk desinfeksjon for kirurgiske instrumenter, anestesiutstyr, kar, redskaper, glasstøy osv (ISO 15883-2:2006) NS-EN ISO 15883-4:2009: Vaskedekontaminatorer - Del 4: Krav og prøvinger for vaskedekontaminatorer med kjemisk desinfeksjon for termolabile endoskop (ISO 15883- 4:2008) Pakking/emballering: NS-EN ISO 11607-1:2009: Emballasje for sluttsterilisert medisinsk utstyr - Del 1: Krav til materialer, sterile barrieresystemer og emballasjesystemer (ISO 11607-1:2006) Sterilisering: NS-EN 285:2006+A2:2009: Sterilisering - Vanndampsterilisatorer - Store sterilisatorer NS-EN 13060:2004+A2:2010: Små vanndampautoklaver NS-EN ISO 17665-1:2006: Sterilisering av helsetjenesteprodukter - Fuktig varme - Del 1: Krav til utvikling, validering og rutinekontroll av en steriliseringsprosess for medisinsk utstyr (ISO 17665- 1:2006) NS-EN 556-1:2001: Sterilisering av medisinsk utstyr - Krav til medisinsk utstyr som skal merkes "Steril" - Del 1: Krav til sluttsterilisert medisinsk utstyr - (innbefattet rettelsesblad AC:2006) Biologiske indikatorer: NS-EN ISO 11138-1:2006: Sterilisering av helsetjenesteprodukter - Biologiske indikatorer – Del 1: Generelle krav (ISO 11138-1:2006) NS-EN ISO 11138-3:2009: Sterilisering av helsetjenesteprodukter - Biologiske indikatorer – Del 3: Biologiske indikatorer for steriliseringsprosesser med vanndamp (ISO 11138-3:2006) Ikke biologiske indikatorer: NS-EN ISO 11140-1:2014: Sterilisering av helsetjenesteprodukter - Kjemiske indkatorer - Del 1: Generelle krav (ISO 11140-1:2014)
| ||||||||||||||||||||||||
64HH96E Praksis | |||||||||||||||||||||||||
64HH96F Fordjuping i sterilforsyning og smittevern |