Maskinteknikk Bergen & Stord

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Maskinteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes, Stord
    • Studieform
      Nett
    • Startsemester
      2024 Haust

Maskinteknikk Bergen & Stord

Antall studieplasser

30

Om studiet

Utdanningen innen maskinteknikk legger grunnlaget for store deler av verdiskapningen i Norge og spesielt på Vestlandet. Innen næringsområder som skipsverft, oljeinstallasjoner, subsea, havbruk, motorindustri, prosessindustri og kraftindustri er det behov for fagskoleingeniører.

Studieretningen er rettet mot konstruksjon, beregning og planlegging av tekniske konstruksjoner, kvalitetssikring, prosjektarbeid og prosjektledelse. Dette er kunnskap som er nødvendig for kontroll og analyse av eksisterende tekniske løsninger. I tillegg er det også nødvendig for effektiv utvikling av nye løsninger. Utdanningen er bygget opp i samarbeid med regional industri, som har et kontinuerlig behov for dyktige fagskoleingeniører.

Læringsutbyte

Læringsutbyttebeskrivelsene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i maskinteknikk, i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Det overordnede målet for utdanningen er å utdanne fagskoleingeniører med dokumentert kompetanse innen Maskin.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om begreper som nyttes innen maskinteknikk, beregningsmodeller, konstruksjonsverktøy og –teknikker, produksjonsteknikker, -utstyr og -prosesser som benyttes for å utvikle produkter innen mekanisk industri og petroleumsindustrien
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse, samt markedsføring
  • har kunnskap om prosjektledelse, kvalitetsstyring og helse, miljø og sikkerhet, HMS
  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt
  • har kunnskaper til å vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for maskintekniske installasjoner og ivareta miljømessige hensyn
  • har kunnskap om mekanisk industri og de ulike yrkesfelt innenfor denne industrien
  • har kunnskaper til den mekaniske industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, spesielt med tanke på maskinteknikk
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen mekanisk industri og maskinteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsverktøy, løsninger, komponenter og produksjonsprosesser som benyttes i konstruksjonsarbeid i maskinteknikkfaget
  • kan gjøre rede for valg av vedlikeholds-strategi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen mekanisk industri med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjektplanlegging, prosjektstyring, logistikk og produksjonsflyt
  • kan reflektere over tekniske og miljømessige aspekter ved sin faglige utøvelse og under veiledning forbedre og videreutvikle løsningene
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til maskinteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor konstruksjon og produksjon av maskintekniske produkter og behov for iverksetting av tiltak
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne planlegge, prosjektere og gjennomføre maskintekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker eller leder av en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet som gjelder nasjonalt og internasjonalt for å ivareta produktets kvalitet
  • skal kunne utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • skal kunne bygge relasjoner med fagfeller innen maskinteknikk og på tvers av fag som logistikk, vedlikehold og kvalitetssikring, petroleumsteknologi og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
  • skal kunne utveksle synspunkter innenfor maskintekniske problemstillinger med andre innenfor maskinteknikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • skal kunne bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen fagområdet maskinteknikk som kan føre til nyskapning og utvikling

Opptak

Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er anten relevant fag- eller sveinebrev eller treårig yrkesfagleg opplæring.

Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve

Formelle opptakskrav

Utdanninger som kvalifiserer for opptak er listet opp her under:

  • Aluminiumskonstruksjonsfaget
  • Anleggsmaskinmekanikerfaget
  • Automatiseringsfaget
  • Boreoperatørfaget
  • Brønnfaget
  • CNC-maskineringsfaget
  • Dimensjonskontrollfaget
  • Finmekanikerfaget
  • Grafisk emballasjefaget
  • Industriell matproduksjon
  • Industriell overflatebehandling
  • Industrimekanikerfaget
  • Industrimontørfaget
  • Industrisnekkerfaget
  • Industrisømfaget
  • Industritekstilfaget
  • Isolatørfaget 
  • Maritim produksjonsteknikk
  • Modellbyggerfaget
  • Motormannfaget
  • Motormekanikerfaget
  • NDT-kontrollørfaget
  • Plastmekanikerfaget
  • Platearbeiderfaget
  • Produksjonsteknikkfaget
  • Serigrafifaget
  • Støperifaget
  • Sveisefaget
  • Trykkerfaget
  • Verktøymakerfaget
  • Bilmekanikerfaget

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.

Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.

Organisering av studiet

Omfang

Hvert studieår gir 60 studiepoeng og omfatter om lag 1750 timer (klokketimer) totalt, både undervisningstimer og studentarbeidstimer (normert tid).

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning på heiltid. Studiet har to gjennomføringsmodeller:

  • 2 års utdanning på dagtid
  • 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger

Fordeling av arbeidstimer for utdanningen

Utdanningens navn: Maskin

Utdanningens antall arbeidstimer totalt:   3500 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt:    120 studiepoeng

Arbeidsmengde i Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

EmnebeskrivelseEgenstyrt
aktivitet
Timeplanfesta
timer
Sum
00TT04A Realfaglege reiskap416169585
58TT04L Yrkesrettet kommunikasjon330135465
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring414169583
00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse492203695
00TT00L Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon410169579
00TT00M Materialkunnskap410169579
00TT04G Energiteknikk med faglig ledelse7443041048
00TT04H Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse7443041048
58TT04K Lokal tilpassing621254875
58TT04J Hovudprosjekt496203699
Sum507720797156

Arbeidsmengde i Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år

EmnebeskrivelseEgenstyrt aktivitetTimeplanfesta timerSum
00TT04A Realfaglege reiskap416169585
58TT04L Yrkesrettet kommunikasjon330135465
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring414169583
00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse492203695
00TT00L Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon410169579
00TT00M Materialkunnskap410169579
00TT04G Energiteknikk med faglig ledelse7443041048
00TT04H Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse7443041048
58TT04K Lokal tilpassing621254875
58TT04J Hovudprosjekt496203699
Sum507720797156
Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år

Læringsformer

Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. 

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet.

Undervisningsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.

Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium

Nettstøttet studium er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Nordnes per semester.

Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

Her er en oversikt over nettstudentens «hverdag»:

Forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved Fagskulen Vestland kan tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller

i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.

Veiledning

Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner.

Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt. 

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.

Vurdering

Utganspunktet for all vurdering er læringsutbyttebeskrivelsene, både på overordnet nivå og på emnenivå.  

Vurderingsform kjem an på formålet med vurderingen og vil kunne variere mellom ulike emner og studieforløp.   

Vurderingsuttrykket A til F vert nytta. 

I emna er det fastsett ulike obligatoriske læringsaktiviteter som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering. 

Kva type vurdering og kva obligatoriske læringsaktiviteter som vert nytta i dei einskilde emna kjem fram av emneoversikta. 

Sluttvurdering

Studentane får èin karakter for kvart emne. Emnekarakter gir utrykk for kompetanse som er oppnådd i ulike vurderingssituasjonar i emnet.

I kvart emne skal det gjerast ei sluttvurdering av studenten etter læringsutbyttet i emnet. Vurderingsgrunnlag og -kriterium er beskrive i den enkelte studieplanen. Det skal vere ei heilskapsvurdering av kunnskapane, ferdigheitene og den generelle kompetansen til studenten i alle tema i emnet.

Det er lærarane i emnet som gjer sluttvurderinga. Om vurderingsforma i emnet er ein eksamen, vert det i tillegg oppnemnde ein medsensor.

Arbeidskrav må vere godkjende før studenten kan få endeleg karakter i eit emne.

Eksamen kan brukast som vurderingsform inn mot ein emnekarakter. Studentane skal sikrast ei upartisk vurdering av kunnskapar og ferdigheiter. Ein fagkyndig person vert oppnemnd som medsensor.

Vurdering vert gjennomført slik at fagskulen kan vurdere på eit sikkert grunnlag om studenten har nådd læringsutbyttet i studieplanen for utdanninga, jf. fagskoleloven § 21 første ledd.

Det skal nyttast bokstavkaraktar frå A til F. Karakteren A er beste karakter, og F inneber at emnet eller eksamen ikkje er bestått.

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår graden Høyere fagskolegrad og tittelen Fagskoleingeniør– Maskin

Vitnemålet skal innehalda:

  • Emne som inngår i utdanninga.
  • Omfang av emne og oppnådd karakter.
  • Overordna læringsutbytte.
  • Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
  • Karaktersystemet som blir brukt og tal på studiepoeng.
  • Namn på utdanning og tittel på hovudprosjektet.

Omgrepet Vocational Diploma (VD) brukast på vitnemålet for å sikre at det også kan nyttast internasjonalt.

Karakterutskrift

En student som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.

Tilknytningskrav for utstedelse av vitnemål

For at en fagskole skal kunne utstede vitnemål eller annen dokumentasjon for fullført utdanning, må minst 30 av studiepoengene som skal inngå i beregningsgrunnlaget være avlagt ved fagskolen. Det er normalt den siste fagskolen som har en student før fullført utdanningsløp, som har ansvaret for å utstede vitnemålet

Pensumliste

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

EmnebeskrivelsePensumliste
00TT04A Realfaglege reiskap

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKIForlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Kalkulator: Casio fx-9860GIII.

 

58TT04L Yrkesrettet kommunikasjon

Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). Kommunikasjon og norsk for ingeniører. (3. utgave) Universitetsforlaget, 9788215063171, 281 s.

Marianne Roald Ytterdal, (2021), Crossover, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264, 330 sider

Ordbøker etter avtale med faglærer.

00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd med faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse

Roldstadås, Johansen, Olsson, Langlo (2020) Praktisk prosjektledelse 2 utgave, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN 9788245032055 490 sider

Roldstadås, Johansen, Olsson, Langlo (2020) Oppgavesamling til Praktisk prosjektledelse 2 utgave, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN 9788245035209 187 sider

Roger Beggerud (2018) Kvalitetsstyring, Trondheim, Tapir akademisk forlag, ISBN: 9788251925495, 179 sider

Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider

Kompendier fra skolen

00TT00L Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon

Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528

Svein Erik Pedersen, Jan Gustavsen, Svein Kaasa, Oddmund Olsen (2007) Teknisk formelsamling med tabeller, Oslo, Universitetsforlaget, ISBN: 9788200424505, 288 sider

Autodesk Inventor Suite 2024 Grunnkurs, kjøpes gjennom skolen

00TT00M Materialkunnskap

Britt Rystad, Odd Lauritzen (2012) Kjemi og miljøkunnskap, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272365, 398 sider

Ørnulf Grøndalen (2007) Materiallære, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788276746211, 241 sider

00TT04G Energiteknikk med faglig ledelse

Serope Kalpakjian, Steven R. Schmid (2013) Manufacturing engineering and technology. Upper Saddle River, NJ, USA: Pearson, ISBN: 9780133128741

Kjell N. Johannessen (2014) Teknisk termodynamikk med strømningslære, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245016994, 427 sider

Elektrofag og elsikkerhet, Oslo, Ped Tec AS, ISBN: 978-82-93002-03-1, 378 sider (i samråd med faglærer)

Lisens: Software RoboDk, Educational, Faglærer informerer rundt lisens

00TT04H Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse

Gunnar Dahlvig, Signmund Christensen, Gunnar Strømsnes (2007) Konstruksjonselementer, Oslo, Gyldendal Yrkesopplæring, ISBN: 9788258507007, 486 sider

Jarle Johannessen, (2007), Tekniske tabeller, Oslo, Cappelen, ISBN: 9788202168223, 158 sider Autodesk Inventor Suite år 2022 Grunn Kurs, CADMUM AB, www.cadmum.com. Kjøpes gjennom skolen

Autodesk Inventor Suite 2024 Grunnkurs, kjøpes gjennom skolen

58TT04K Lokal tilpassing

Hydraulikk i teori og praksis (2007), Bosch Automasjon, ISBN: 9788258513817

Steinar Haugnes (1990) Oljehydraulikk, Oslo, Gyldendal Yrkesopplæring
Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/2bc435403db99c8880146762da961e13?page=0&se archTe xt=oljehydraulikk

Knut Brauyaset (1983) Innføring i oljehydraulikk, Oslo, Universitetsforlaget Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/91f105e677294bc324052ae28a0a1ab5?page=0&sea rchTe xt=Innf%C3%B8ring%20i%20oljehydraulikk

Lisens: FluidSim hydraulic, versjon 6, kjøpes via skole

 

58TT04J Hovudprosjekt

Kversøy Kjartan Skogly, Hartviksen Marit, (2023) Samarbeid og konflikt – 2 sider av same sak. 2 utg. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245023541

Feder Marion, Hoel Arve (2024) Hovedprosjektet i fagskolen, 1 utg. ISBN: 9788245038514, s. 96

Office 365 MS-project, kjøpes gjennom skolen.