Maskinteknikk Bergen & Stord

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Maskinteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes, Stord
    • Studieform
      Heiltid, Deltid
    • Startsemester
      2025 Haust

Maskinteknikk Bergen & Stord

Om studiet

Utdanningen innen maskinteknikk legger grunnlaget for store deler av verdiskapningen i Norge og spesielt på Vestlandet. Innen næringsområder som skipsverft, oljeinstallasjoner, subsea, havbruk, motorindustri, prosessindustri og kraftindustri er det behov for fagskoleingeniører.

Studieretningen er rettet mot konstruksjon, beregning og planlegging av tekniske konstruksjoner, kvalitetssikring, prosjektarbeid og prosjektledelse. Dette er kunnskap som er nødvendig for kontroll og analyse av eksisterende tekniske løsninger. I tillegg er det også nødvendig for effektiv utvikling av nye løsninger. Utdanningen er bygget opp i samarbeid med regional industri, som har et kontinuerlig behov for dyktige fagskoleingeniører.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om begreper som nyttes innen maskinteknikk, beregningsmodeller, konstruksjonsverktøy og –teknikker, produksjonsteknikker, -utstyr og -prosesser som benyttes for å utvikle produkter innen mekanisk industri og petroleumsindustrien
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse, samt markedsføring
  • har kunnskap om prosjektledelse, kvalitetsstyring og helse, miljø og sikkerhet, HMS
  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt
  • har kunnskaper til å vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for maskintekniske installasjoner og ivareta miljømessige hensyn
  • har kunnskap om mekanisk industri og de ulike yrkesfelt innenfor denne industrien
  • har kunnskaper til den mekaniske industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, spesielt med tanke på maskinteknikk
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen mekanisk industri og maskinteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsverktøy, løsninger, komponenter og produksjonsprosesser som benyttes i konstruksjonsarbeid i maskinteknikkfaget
  • kan gjøre rede for valg av vedlikeholds-strategi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen mekanisk industri med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjektplanlegging, prosjektstyring, logistikk og produksjonsflyt
  • kan reflektere over tekniske og miljømessige aspekter ved sin faglige utøvelse og under veiledning forbedre og videreutvikle løsningene
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til maskinteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor konstruksjon og produksjon av maskintekniske produkter og behov for iverksetting av tiltak
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne planlegge, prosjektere og gjennomføre maskintekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker eller leder av en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet som gjelder nasjonalt og internasjonalt for å ivareta produktets kvalitet
  • skal kunne utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • skal kunne bygge relasjoner med fagfeller innen maskinteknikk og på tvers av fag som logistikk, vedlikehold og kvalitetssikring, petroleumsteknologi og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
  • skal kunne utveksle synspunkter innenfor maskintekniske problemstillinger med andre innenfor maskinteknikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • skal kunne bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen fagområdet maskinteknikk som kan føre til nyskapning og utvikling

Opptak

Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er at søkere skal ha fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev. 

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve. 

Formelle opptakskrav

For studium maskinteknikk er relevante fagbrev/svennebrev som danner grunnlag for opptak: 

  • Aluminiumskonstruksjonsfaget
  • Anleggsmaskinmekanikerfaget
  • Automatiseringsfaget
  • Boreoperatørfaget
  • Brønnfaget
  • CNC-maskineringsfaget
  • Dimensjonskontrollfaget
  • Finmekanikerfaget
  • Grafisk emballasjefaget
  • Industriell matproduksjon
  • Industriell overflatebehandling
  • Industrimekanikerfaget
  • Industrimontørfaget
  • Industrisnekkerfaget
  • Industrisømfaget
  • Industritekstilfaget
  • Maritim produksjonsteknikk
  • Modellbyggerfaget
  • Motormannfaget
  • Motormekanikerfaget
  • NDT-kontrollørfaget
  • Plastmekanikerfaget
  • Platearbeiderfaget
  • Produksjonsteknikkfaget
  • Serigrafifaget
  • Støperifaget
  • Sveisefaget
  • Trykkerfaget
  • Verktøymakerfaget
  • Bilmekanikerfaget

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Søkere som ikke fyller de generelle opptakskravene, og som har fylt 23 år, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. 

Realkompetanse er all den kompetansen en person har skaffet seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltakelse i organisasjoner m.m. 

Se Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllende informasjon om opptak. 

Organisering av studiet

Hvert studieår gir 60 studiepoeng og omfatter om lag 1750 timer (klokketimer) totalt, både undervisningstimer og studentarbeidstimer (normert tid).

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning på heiltid. Studiet har to gjennomføringsmodeller:

  • 2 års utdanning på dagtid
  • 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger

Fordeling av arbeidstimer for utdanningen

Utdanningens navn: Maskin

Utdanningens antall arbeidstimer totalt: 3500 timer

Utdanningens antall studiepoeng totalt:   120 studiepoeng

Arbeidsmengde i Maskinteknikk Bergen, Samlingsbasert nettstøttet studie over 3 år

EmnebeskrivelseEgenstyrt
aktivitet
Timeplanfesta
timer
Sum
00TT04A Realfaglege reiskap24645291
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring24645291
64TT04C Kommunikasjon24645291
64TT04D HMS, prosjekt og kvalitetsstyring24645291
64TT04E Mekanikk24645291
64TT04F Bærekraftig tilvirkning og materiallære24645291
64TT04G Elektro, automatisering og digitalisering 24645291
64TT04H DAK og teknisk dokumentasjon24645291
64TT04I Maskinkonstruksjon24645291
64TT04J Energiteknikk 24645291
64TT04K Hydraulikk og pneumatikk 24645291
64TT04L Hovedprosjekt 24645291
Sum29525403492

Arbeidsmengde i Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år

EmnebeskrivelseEgenstyrt aktivitetTimeplanfesta timerSum
00TT04A Realfaglege reiskap126166292
00TX00A Ledelse, økonomi og marknadsføring168124292
64TT04C Kommunikasjon168124292
64TT04D HMS, prosjekt og kvalitetsstyring168124292
64TT04E Mekanikk168124292
64TT04F Bærekraftig tilvirkning og materiallære168124292
64TT04G Elektro, automatisering og digitalisering 168124292
64TT04H DAK og teknisk dokumentasjon168124292
64TT04I Maskinkonstruksjon168124292
64TT04J Energiteknikk 168124292
64TT04K Hydraulikk og pneumatikk 168124292
64TT04L Hovedprosjekt 201149350
Sum200715553562
Maskinteknikk Bergen, Samlingsbasert nettstøttet studie over 3 år

Maskinteknikk Bergen, Samlingsbasert nettstøttet studie over 3 år

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år

Læringsformer

Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet.

Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.

Hospitering i arbeidslivet kan brukes som et ledd i utdanningen. Dette skal da være relevant i forhold til studentens utdanning. Det må utarbeides en plan for hospitering.

Mappemetodikk

Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med. Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Studenten bør jevnlig føre logg over det som plasseres i arbeidsmappen. Loggen bør inneholde elementer som tidspunkt for når noe blir lagt inn, beskrivelse og egen vurdering av arbeid som er gjort.

Undervisningsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.

Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium

Nettstøttet studium er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Nordnes per semester.

Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

Her er en oversikt over nettstudentens «hverdag»:

Forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved Fagskulen Vestland kan tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller

i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.

Veiledning

Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner.

Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt. Selvstudium

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.

Vurdering

Utgangspunktet for all vurdering er læringsutbyttebeskrivelsene, både på overordnet nivå og på emnenivå.  

Vurderingsform kommer an på formålet med vurderingen og vil kunne variere mellom ulike emner og studieforløp.   

Vurderingsuttrykket A til F, eller Bestått/Ikke bestått blir brukt. 

I emnene er det fastsett ulike obligatoriske arbeidskrav som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering. 

Hvilken type vurdering og hvilke arbeidskrav som blir brukt i de enkelte emnene kommer frem av emneoversikten. 

Sluttdokumentasjon

Fullført og bestått fagskoleutdanning på 120 stp gir vitnemål og en høyere fagskolegrad.  

Studenter som ikke har fullført heile utdanningen, kan be om et kompetansebevis som viser fullførte og beståtte emner og eventuelt eksamener. 

Vitnemålet skal inneholde:  

  • Emner som inngår i utdanningen.    

  • Omfang av emner og oppnådd karakter.    

  • Overordnet læringsutbytte.  

  • Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.  

  • Karaktersystemet som blir brukt og antall studiepoeng.  

  • Navn på utdanning og tittel på hovedprosjektet.  

Begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet for å sikre at det også kan brukes internasjonalt. 

Pensumliste

Maskinteknikk Bergen, Samlingsbasert nettstøttet studie over 3 år

EmnebeskrivelsePensumliste
00TT04A Realfaglege reiskap

Realfaglege reiskap

  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
  • Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
  • John Haugan, Eimund Aamot (2022), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205565302, 48 sider
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2023), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788245044225
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd med faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

64TT04C Kommunikasjon
64TT04D HMS, prosjekt og kvalitetsstyring
64TT04E Mekanikk
64TT04F Bærekraftig tilvirkning og materiallære
64TT04G Elektro, automatisering og digitalisering
64TT04H DAK og teknisk dokumentasjon
64TT04I Maskinkonstruksjon
64TT04J Energiteknikk
64TT04K Hydraulikk og pneumatikk
64TT04L Hovedprosjekt