Maskinteknikk Bergen & Stord

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Maskinteknikk
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes, Stord
    • Studieform
      Nett
    • Startsemester
      2023 Haust

Maskinteknikk Bergen & Stord

Om studiet

Utdanningen innen maskinteknikk legger grunnlaget for store deler av verdiskapningen i Norge og spesielt på Vestlandet. Innen næringsområder som skipsverft, oljeinstallasjoner, subsea, havbruk, motorindustri, prosessindustri og kraftindustri er det behov for fagskoleingeniører.

Studieretningen er rettet mot konstruksjon, beregning og planlegging av tekniske konstruksjoner, kvalitetssikring, prosjektarbeid og prosjektledelse. Dette er kunnskap som er nødvendig for kontroll og analyse av eksisterende tekniske løsninger. I tillegg er det også nødvendig for effektiv utvikling av nye løsninger. Utdanningen er bygget opp i samarbeid med regional industri, som har et kontinuerlig behov for dyktige fagskoleingeniører.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om begreper som nyttes innen maskinteknikk, beregningsmodeller, konstruksjonsverktøy og –teknikker, produksjonsteknikker, -utstyr og -prosesser som benyttes for å utvikle produkter innen mekanisk industri og petroleumsindustrien
  • har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse, samt markedsføring
  • har kunnskap om prosjektledelse, kvalitetsstyring og helse, miljø og sikkerhet, HMS
  • har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt
  • har kunnskaper til å vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for maskintekniske installasjoner og ivareta miljømessige hensyn
  • har kunnskap om mekanisk industri og de ulike yrkesfelt innenfor denne industrien
  • har kunnskaper til den mekaniske industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, spesielt med tanke på maskinteknikk
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen mekanisk industri og maskinteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsverktøy, løsninger, komponenter og produksjonsprosesser som benyttes i konstruksjonsarbeid i maskinteknikkfaget
  • kan gjøre rede for valg av vedlikeholds-strategi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen mekanisk industri med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjektplanlegging, prosjektstyring, logistikk og produksjonsflyt
  • kan reflektere over tekniske og miljømessige aspekter ved sin faglige utøvelse og under veiledning forbedre og videreutvikle løsningene
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til maskinteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor konstruksjon og produksjon av maskintekniske produkter og behov for iverksetting av tiltak
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne planlegge, prosjektere og gjennomføre maskintekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker eller leder av en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet som gjelder nasjonalt og internasjonalt for å ivareta produktets kvalitet
  • skal kunne utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • skal kunne bygge relasjoner med fagfeller innen maskinteknikk og på tvers av fag som logistikk, vedlikehold og kvalitetssikring, petroleumsteknologi og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
  • skal kunne utveksle synspunkter innenfor maskintekniske problemstillinger med andre innenfor maskinteknikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • skal kunne bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen fagområdet maskinteknikk som kan føre til nyskapning og utvikling

Opptak

Opptak av studenter til Fagskulen Vestland skjer gjennom Samordna Opptak. Ordinær søknadsfrist til fagskoleutdanning er 15. april.

Retningslinjer for å søke opptak som student ved fagskulen, finnes på skolen sin hjemmeside.

Formelle opptakskrav

Grunnlag for opptak til studietilbud er a) eller b) under:

a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven etter søknadsfristen, kan få tildelt studieplass på vilkår.

b) Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må oppfylle læreplanmål i videregående opplæring innen relevant programområde, i tillegg til kompetanse i felles allmenne fag som tilsvarer VG1 og VG2 i yrkesfaglig utdanningsprogram.

Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.

 

Relevant yrkesutdanning

Utdanninger som kvalifiserer for opptak er listet opp her under:

Aluminiumskonstruksjonsfaget

Industriell overflatebehandling

NDT-kontrollørfaget

Anleggsmaskinmekanikerfaget

Industrimekanikerfaget

Plastmekanikerfaget

Automatiseringsfaget

Industrimontørfaget

Platearbeiderfaget

Boreoperatørfaget

Industrisnekkerfaget

Produksjonsteknikkfaget

Brønnfaget

Industrisømfaget

Serigrafifaget

CNC-maskineringsfaget

Industritekstilfaget

Støperifaget

Dimensjonskontrollfaget

Maritim produksjonsteknikk

Sveisefaget

Finmekanikerfaget

Modellbyggerfaget

Trykkerfaget

Grafisk emballasjefaget

Motormannfaget

Verktøymakerfaget

Industriell matproduksjon

Motormekanikerfaget

Bilmekanikerfaget

 

 

 

 

 

Organisering av studiet

Omfang

Hvert studieår gir 60 studiepoeng og omfatter om lag 1750 timer (klokketimer) totalt, både undervisningstimer og studentarbeidstimer (normert tid).

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet har to gjennomføringsmodeller:

  • 2 års utdanning på dagtid (heltidsstudie)
  • 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger (deltidsstudie)

Fordeling av arbeidstimer for utdanningen

Utdanningens antall arbeidstimer totalt:   3289 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt:    120 studiepoeng

Emnene A, B og C er definert som grunnleggende redskapsemner som benyttes videre i alle emnene. Emnene D og E er grunnleggende tekniske emner som danner et grunnlag for de tekniske emnene F, G, H og I. Emne J Hovedprosjekt skal vise studentens helhetlige sluttkompetanse.

 

 

Fordeling arbeidstimer – Nettstøttet studium (deltidsstudie)

Emnenavn og emnets

omfang i studiepoeng

Aktivitet

Antall

arbeidstimer

 

Emne A Realfaglige redskap 10 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

58

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

150

Lærerstyrte aktiviteter

36

Veiledning

30

 

Emne B

Yrkesrettet kommunikasjon

8 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

43

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

120

Lærerstyrte aktiviteter

31

Veiledning

25

 

Emne C

LØM-emnet

10 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

58

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

150

Lærerstyrte aktiviteter

36

Veiledning

30

 

Emne D

Prosjekt- og kvalitetsledelse

12 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

70

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

180

Lærerstyrte aktiviteter

43

Veiledning

36

Emne E

Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon

10 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

58

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

150

Lærerstyrte aktiviteter

36

Veiledning

30

 

Emne F Materialkunnskap 10 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

58

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

150

Lærerstyrte aktiviteter

36

Veiledning

30

 

Emne G

Energiteknikk med faglig ledelse

15 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

114

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

270

Lærerstyrte aktiviteter

64

Veiledning

45

Emne H Konstruksjonsberegninger og produktutvikling med faglig ledelse

18 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

129

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

300

Lærerstyrte aktiviteter

65

Veiledning

54

Emne I

Industrielle styringssystem med faglig ledelse

15 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

58

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

150

Lærerstyrte aktiviteter

36

Veiledning

30

 

Emne J Hovedprosjekt 12 studiepoeng

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på

samlinger

71

 

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

180

Lærerstyrte aktiviteter

43

Veiledning

36

120 studiepoeng

TOTALT

 

3289 timer

 

 

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år
Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 3 år

Læringsformer

Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet.

Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.

Mappemetodikk

Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med. Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Studenten bør jevnlig føre logg over det som plasseres i arbeidsmappen. Loggen bør inneholde elementer som tidspunkt for når noe blir lagt inn, beskrivelse og egen vurdering av arbeid som er gjort.

Undervisningsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.

Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium

Nettstøttet studium er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Nordnes per semester og digitale forelesninger mellom samlingsukene.

Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

Her er en oversikt over nettstudentens «hverdag»:

Informasjon

mellom skole og studenter

Fag

formidling/ Forelesning

Refleksjon og veiledning

 

Vurdering

SMS

Lærebøker

Lærer-student på samlingene

Mappevurdering

:

Prøver på samling

Sosiale Medier

Dokumenter ( Word, Excel, Powerpoint o.l.) på It’s Learning,

lenker

Sosiale Medier

Hjemmeprøver

Læringsplattformen It’s

Learning

Forelesninger og klasseromsundervisning

,

labøvelser på samling

Kantinen og biblioteket

Emneprøver på skolen

Hjemmeside

Videokonferanser

/ webinarer

Videokonferanser

/ webinarer

Muntlige prøver

/ fremføringer over

videokonferanser

E-post

Video fra faglærer

Oppgaver/

Innleveringer

Hovedprosjekt

 

Forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved Fagskulen Vestland tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Digitale forelesninger gjennomføres mellom samlingsukene som synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse.

Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres i det avsluttende skoleåret.

Veiledning

Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner.

Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt. 

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.

Vurdering

Til hvert emne blir det satt opp arbeidskrav som skal være gjennomført som grunnlag for vurdering. Deltagelse i undervisningen ved fagskolen kan være obligatorisk hvis det er beskrevet som arbeidskrav i emne.   

Vurdering blir gjennomført med emnekarakter for hvert emne, i samsvar med læringsutbytte- beskrivelser. Vurderingene blir gjort på grunnlag av arbeidskravene for emnet. For å bestå emnet må arbeidskravene være oppnådd. Vurdering av hvert emne er spesifisert under "Vurdering" i hvert emne.

Mappevurdering er en vurderingsform som skal se bedre helheten i læringsprosessen. Studentens arbeid blir samlet i en arbeidsmappe og det skal være tett dialog mellom faglærer og student om progresjon og utvikling i læringen. Dette kan benyttes for å dokumentere at studenten ser sammenhengen mellom teori og praksis.

Mappevurdering kan nyttes sammen med andre arbeidskrav i emnene.

Det skal foretas sluttvurdering. Den kan være både muntlig og skriftlig og skal være dokumentert. Dette kommer i tillegg til den daglige kontakten mellom student og lærer. Presise og relevante tilbakemeldinger skal motivere studentene til videre innsats og være til hjelp i læringsarbeidet. Studentene må selv medvirke aktivt i underveisvurderingen.

Sluttvurdering

Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens læringsutbytte og oppnådde kompetanse etter endt opplæring.

Eksamen

  1. LØM-eksamen. Emnet som omfatter de tre LØM-fagene (organisasjon og ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse) avsluttes med en tverrfaglig skriftlig eksamen.

Vurderingsformer

Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår graden Høyere fagskolegrad og tittelen Fagskoleingeniør – Maskin

Vitnemålet skal inneholde:

  • fagskolens, utdanningens og kandidatens navn
  • beskrivelse av karaktersystemet som benyttes
  • karakterene kandidaten har oppnådd
  • det overordnede læringsutbyttet for utdanningen
  • utdanningens emner og eventuell praksis
  • om utdanningen er underlagt skikkethetsvurdering eller ikke
  • nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (5.2)
  • antall studiepoeng og gradsbetegnelse.

En student som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.

Pensumliste

Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år

EmnebeskrivelsePensumliste
00TT04A Realfaglege reiskap

Realfaglege reiskap

  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
  • Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
  • John Haugan, Eimund Aamot (2022), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205565302, 48 sider
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2023), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788245044225
  • Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227
58TT04L Yrkesretta kommunikasjon

Yrkesretta kommunikasjon

  • Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). Norsk for ingeniører. (3. utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171, 281 sider
  • Ytterdal, M. R. (2021). Crossover, (4. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264, 330 sider
  • Ordbøker etter avtale med faglærer
00TX00A MT Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet)

Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet)

  • Holan, M & Høiseth, P. (2019). Organisasjon og ledelse. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032086, 394 sider
  • Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Økonomistyring. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032093, 348 sider
  • Holan, M. (2019). Markedsføringsledelse. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032079, 289 sider
00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse

Litteraturliste Prosjekt og kvalitetsledelse

  • Erling S. Andersen, Kristoffer V. Grude, Tor Haug (2015), Målrettet prosjektstyring, Oslo, NKIForlaget, ISBN: 9788256273911, 285 sider
  • Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider
  • Roger Beggerud (2010) Kvalitetsstyring, Trondheim, Tapir akademisk forlag, ISBN: 9788251925495, 179 sider
  • Asbjørn Rolstadsås, Bjørn Andersen, Per Schjølberg (2007) Produksjons- og driftsteknikk, Trondheim, Tapir, ISBN: 9788251915335, kapittel 9
  • Kompendier fra skolen 
00TT00L Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon
  • Øistein Vollen, (2010). Statikk og fasthetslære, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528
  • Svein Erik Pedersen, Jan Gustavsen, Svein Kaasa, Oddmund Olsen (2007). Teknisk formelsamling med tabeller, Universitetsforlaget, ISBN: 9788200424505, 288 sider
  • Autodesk Inventor Suite 20XX Grunnkurs, kjøpes gjennom skolen
  • Bo Lundkvist, Ivar Øien (2007). Maskintegning, Universitetsforlaget, ISBN: 9788200410393, 376 sider
  • Odd Sverre Kolstad (2019). Autocad år 20XX, ISBN: 9788205530812, 323 sider.
00TT00M Materialkunnskap

Materialkunnskap

  • Rystad, B. & Lauritzen, O. (2012). Kjemi og miljøkunnskap. NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272365, 398 sider
  • Grøndalen, Ø. (2007). Materiallære. Fagbokforlaget, ISBN: 9788276746211, 241 sider 
00TT04G Energiteknikk med faglig ledelse

Energiteknikk med faglig ledelse

  • Kjell N. Johannessen (2014) Teknisk termodynamikk med strømningslære, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245016994, 427 sider
  • Svein Erik Pedersen, Jan Gustavsen, Svein Kaasa, Oddmund Olsen (2007) Teknisk formelsamling med tabeller, Oslo, Universitetsforlaget, ISBN: 9788200424505, 288 sider 
  • Serope Kalpakjian, Steven R. Schmid (2013) Manufacturing engineering and technology. Upper Saddle River, NJ, USA: Pearson, ISBN: 9780133128741
  • Elektrofag og elsikkerhet, Oslo, Ped Tec AS, ISBN: 978-82-93002-03-1, 378 sider (i samråd med faglærer) 
00TT04H Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse

Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse

  • Gunnar Dahlvig, Signmund Christensen, Gunnar Strømsnes (2007) Konstruksjonselementer, Oslo, Gyldendal Yrkesopplæring, ISBN: 9788258507007, 486 sider
  • Svein Erik Pedersen, Jan Gustavsen, Svein Kaasa, Oddmund Olsen (2007) Teknisk formelsamling med tabeller, Oslo, Universitetsforlaget, ISBN: 9788200424505, 288 sider 
  • Jarle Johannessen, (2007), Tekniske tabeller, Oslo, Cappelen, ISBN: 9788202168223, 158 sider
  • Autodesk Inventor Suite år 20XX Grunn Kurs. Kjøpes gjennom skolen 
58TT04K Industrielle styringssystemer med faglig ledelse

Industrielle styringssystemer med faglig ledelse

 

58TT04J Hovudprosjekt