Maskinteknikk Bergen & Stord
Studiefakta
- FagområdeMaskinteknikk
- Studiepoeng120
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes, Stord
- StudieformNett
- Startsemester2023 Haust
Maskinteknikk Bergen & Stord
Om studiet
Utdanningen innen maskinteknikk legger grunnlaget for store deler av verdiskapningen i Norge og spesielt på Vestlandet. Innen næringsområder som skipsverft, oljeinstallasjoner, subsea, havbruk, motorindustri, prosessindustri og kraftindustri er det behov for fagskoleingeniører.
Studieretningen er rettet mot konstruksjon, beregning og planlegging av tekniske konstruksjoner, kvalitetssikring, prosjektarbeid og prosjektledelse. Dette er kunnskap som er nødvendig for kontroll og analyse av eksisterende tekniske løsninger. I tillegg er det også nødvendig for effektiv utvikling av nye løsninger. Utdanningen er bygget opp i samarbeid med regional industri, som har et kontinuerlig behov for dyktige fagskoleingeniører.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om begreper som nyttes innen maskinteknikk, beregningsmodeller, konstruksjonsverktøy og –teknikker, produksjonsteknikker, -utstyr og -prosesser som benyttes for å utvikle produkter innen mekanisk industri og petroleumsindustrien
- har kunnskap om økonomistyring, organisasjon og ledelse, samt markedsføring
- har kunnskap om prosjektledelse, kvalitetsstyring og helse, miljø og sikkerhet, HMS
- har kunnskap om generelle prinsipper innen logistikk og produksjonsflyt
- har kunnskaper til å vurdere eget arbeid i henhold til normer, standarder, lover og forskrifter som gjelder for maskintekniske installasjoner og ivareta miljømessige hensyn
- har kunnskap om mekanisk industri og de ulike yrkesfelt innenfor denne industrien
- har kunnskaper til den mekaniske industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, spesielt med tanke på maskinteknikk
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen mekanisk industri og maskinteknikk
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av konstruksjonsverktøy, løsninger, komponenter og produksjonsprosesser som benyttes i konstruksjonsarbeid i maskinteknikkfaget
- kan gjøre rede for valg av vedlikeholds-strategi
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen mekanisk industri med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert
- kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen prosjektplanlegging, prosjektstyring, logistikk og produksjonsflyt
- kan reflektere over tekniske og miljømessige aspekter ved sin faglige utøvelse og under veiledning forbedre og videreutvikle løsningene
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til maskinteknikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor konstruksjon og produksjon av maskintekniske produkter og behov for iverksetting av tiltak
- kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
Generell kompetanse
Studenten:
- skal kunne planlegge, prosjektere og gjennomføre maskintekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker eller leder av en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet som gjelder nasjonalt og internasjonalt for å ivareta produktets kvalitet
- skal kunne utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
- skal kunne bygge relasjoner med fagfeller innen maskinteknikk og på tvers av fag som logistikk, vedlikehold og kvalitetssikring, petroleumsteknologi og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
- skal kunne utveksle synspunkter innenfor maskintekniske problemstillinger med andre innenfor maskinteknikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- skal kunne bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen fagområdet maskinteknikk som kan føre til nyskapning og utvikling
Opptak
Opptak av studenter til Fagskulen Vestland skjer gjennom Samordna Opptak. Ordinær søknadsfrist til fagskoleutdanning er 15. april.
Retningslinjer for å søke opptak som student ved fagskulen, finnes på skolen sin hjemmeside.
Formelle opptakskrav
Grunnlag for opptak til studietilbud er a) eller b) under:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole.
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven etter søknadsfristen, kan få tildelt studieplass på vilkår.
b) Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må oppfylle læreplanmål i videregående opplæring innen relevant programområde, i tillegg til kompetanse i felles allmenne fag som tilsvarer VG1 og VG2 i yrkesfaglig utdanningsprogram.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Relevant yrkesutdanning
Utdanninger som kvalifiserer for opptak er listet opp her under:
Aluminiumskonstruksjonsfaget | Industriell overflatebehandling | NDT-kontrollørfaget |
Anleggsmaskinmekanikerfaget | Industrimekanikerfaget | Plastmekanikerfaget |
Automatiseringsfaget | Industrimontørfaget | Platearbeiderfaget |
Boreoperatørfaget | Industrisnekkerfaget | Produksjonsteknikkfaget |
Brønnfaget | Industrisømfaget | Serigrafifaget |
CNC-maskineringsfaget | Industritekstilfaget | Støperifaget |
Dimensjonskontrollfaget | Maritim produksjonsteknikk | Sveisefaget |
Finmekanikerfaget | Modellbyggerfaget | Trykkerfaget |
Grafisk emballasjefaget | Motormannfaget | Verktøymakerfaget |
Industriell matproduksjon | Motormekanikerfaget | Bilmekanikerfaget |
Organisering av studiet
Omfang
Hvert studieår gir 60 studiepoeng og omfatter om lag 1750 timer (klokketimer) totalt, både undervisningstimer og studentarbeidstimer (normert tid).
Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet har to gjennomføringsmodeller:
- 2 års utdanning på dagtid (heltidsstudie)
- 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger (deltidsstudie)
Fordeling av arbeidstimer for utdanningen
Utdanningens antall arbeidstimer totalt: 3289 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt: 120 studiepoeng
Emnene A, B og C er definert som grunnleggende redskapsemner som benyttes videre i alle emnene. Emnene D og E er grunnleggende tekniske emner som danner et grunnlag for de tekniske emnene F, G, H og I. Emne J Hovedprosjekt skal vise studentens helhetlige sluttkompetanse.
Fordeling arbeidstimer – Nettstøttet studium (deltidsstudie)
Emnenavn og emnets omfang i studiepoeng | Aktivitet | Antall arbeidstimer | |
Emne A Realfaglige redskap 10 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 58 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 150 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 36 | ||
Veiledning | 30 | ||
Emne B Yrkesrettet kommunikasjon 8 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 43 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 120 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 31 | ||
Veiledning | 25 | ||
Emne C LØM-emnet 10 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 58 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 150 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 36 | ||
Veiledning | 30 | ||
Emne D Prosjekt- og kvalitetsledelse 12 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 70 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 180 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 43 | ||
Veiledning | 36 | ||
Emne E Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon 10 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 58 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 150 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 36 | ||
Veiledning | 30 | ||
Emne F Materialkunnskap 10 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 58 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 150 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 36 | ||
Veiledning | 30 | ||
Emne G Energiteknikk med faglig ledelse 15 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 114 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 270 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 64 | ||
Veiledning | 45 | ||
Emne H Konstruksjonsberegninger og produktutvikling med faglig ledelse 18 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 129 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 300 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 65 | ||
Veiledning | 54 |
Emne I Industrielle styringssystem med faglig ledelse 15 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 58 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 150 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 36 | ||
Veiledning | 30 | ||
Emne J Hovedprosjekt 12 studiepoeng | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 71 | |
Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 180 | |
Lærerstyrte aktiviteter | 43 | ||
Veiledning | 36 | ||
120 studiepoeng | TOTALT |
| 3289 timer |
Læringsformer
Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.
Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.
Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet.
Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.
Mappemetodikk
Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med. Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Studenten bør jevnlig føre logg over det som plasseres i arbeidsmappen. Loggen bør inneholde elementer som tidspunkt for når noe blir lagt inn, beskrivelse og egen vurdering av arbeid som er gjort.
Undervisningsformer
Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.
Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette.
Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.
Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.
Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.
Arbeids- og læringsformer for nettstøttet studium
Nettstøttet studium er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Nordnes per semester og digitale forelesninger mellom samlingsukene.
Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.
Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.
Her er en oversikt over nettstudentens «hverdag»:
Informasjon mellom skole og studenter | Fag formidling/ Forelesning | Refleksjon og veiledning |
Vurdering |
SMS | Lærebøker | Lærer-student på samlingene | Mappevurdering : Prøver på samling |
Sosiale Medier | Dokumenter ( Word, Excel, Powerpoint o.l.) på It’s Learning, lenker | Sosiale Medier | Hjemmeprøver |
Læringsplattformen It’s Learning | Forelesninger og klasseromsundervisning , labøvelser på samling | Kantinen og biblioteket | Emneprøver på skolen |
Hjemmeside | Videokonferanser / webinarer | Videokonferanser / webinarer | Muntlige prøver / fremføringer over videokonferanser |
E-post | Video fra faglærer | Oppgaver/ Innleveringer | Hovedprosjekt |
Forelesning
En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved Fagskulen Vestland tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Digitale forelesninger gjennomføres mellom samlingsukene som synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.
Læringsressurser
Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.
Gruppearbeid
Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse.
Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres i det avsluttende skoleåret.
Veiledning
Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner.
Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt.
Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.
Vurdering
Til hvert emne blir det satt opp arbeidskrav som skal være gjennomført som grunnlag for vurdering. Deltagelse i undervisningen ved fagskolen kan være obligatorisk hvis det er beskrevet som arbeidskrav i emne.
Vurdering blir gjennomført med emnekarakter for hvert emne, i samsvar med læringsutbytte- beskrivelser. Vurderingene blir gjort på grunnlag av arbeidskravene for emnet. For å bestå emnet må arbeidskravene være oppnådd. Vurdering av hvert emne er spesifisert under "Vurdering" i hvert emne.
Mappevurdering er en vurderingsform som skal se bedre helheten i læringsprosessen. Studentens arbeid blir samlet i en arbeidsmappe og det skal være tett dialog mellom faglærer og student om progresjon og utvikling i læringen. Dette kan benyttes for å dokumentere at studenten ser sammenhengen mellom teori og praksis.
Mappevurdering kan nyttes sammen med andre arbeidskrav i emnene.
Det skal foretas sluttvurdering. Den kan være både muntlig og skriftlig og skal være dokumentert. Dette kommer i tillegg til den daglige kontakten mellom student og lærer. Presise og relevante tilbakemeldinger skal motivere studentene til videre innsats og være til hjelp i læringsarbeidet. Studentene må selv medvirke aktivt i underveisvurderingen.
Sluttvurdering
Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens læringsutbytte og oppnådde kompetanse etter endt opplæring.
Eksamen
- LØM-eksamen. Emnet som omfatter de tre LØM-fagene (organisasjon og ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse) avsluttes med en tverrfaglig skriftlig eksamen.
Vurderingsformer
Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.
Sluttdokumentasjon
Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår graden Høyere fagskolegrad og tittelen Fagskoleingeniør – Maskin
Vitnemålet skal inneholde:
- fagskolens, utdanningens og kandidatens navn
- beskrivelse av karaktersystemet som benyttes
- karakterene kandidaten har oppnådd
- det overordnede læringsutbyttet for utdanningen
- utdanningens emner og eventuell praksis
- om utdanningen er underlagt skikkethetsvurdering eller ikke
- nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (5.2)
- antall studiepoeng og gradsbetegnelse.
En student som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.
Pensumliste
Maskinteknikk Bergen & Stord, gjennomføring over 2 år
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
00TT04A Realfaglege reiskap | Realfaglege reiskap
|
58TT04L Yrkesretta kommunikasjon | Yrkesretta kommunikasjon
|
00TX00A MT Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet) | Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet)
|
00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse | Litteraturliste Prosjekt og kvalitetsledelse
|
00TT00L Grunnleggende konstruksjon og dokumentasjon |
|
00TT00M Materialkunnskap | Materialkunnskap
|
00TT04G Energiteknikk med faglig ledelse | Energiteknikk med faglig ledelse
|
00TT04H Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse | Konstruksjonsteknikk og produktutvikling med faglig ledelse
|
58TT04K Industrielle styringssystemer med faglig ledelse | Industrielle styringssystemer med faglig ledelse
|
58TT04J Hovudprosjekt |