00TX00A MT Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet)

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Maskinteknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes, Stord
    • Studieprogram
      Maskinteknikk Bergen & Stord
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

  •       Markedsføringsledelse
  •       Økonomistyring
  •       Organisasjon og ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om:

  • kjøpsatferd i forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
  • etablering og avvikling av en bedrift
  • forretningsplan
  • markedsplan
  • organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteorier
  • ulike organisasjonskulturer
  • Helse, miljø og sikkerhet og relevante lover og forskrifter innen emnet
  • bedrifters ulike kostnader og inntekter
  • ulike økonomiske planleggings- og styringsverktøy
  • etiske og miljømessige problemstillinger innen bransjen
  • regnskapssystemets oppbygning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide en markedsplan
  • ivareta psykososialt arbeidsmiljø
  • utføre personaladministrative oppgaver
  • bruke digitale hjelpemidler som bl.a. regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
  • utarbeide resultat- og likviditetsbudsjetter samt foreta budsjettkontroll og avviksanalyse
  • utarbeide relevante kalkyler tilpasset aktuelle problemstillinger i små og mellomstore bedrifter
  • beregne nøkkeltall for lønnsomhet, likviditet og soliditet.
  • vurdere bedriftens økonomiske situasjon og foreslå tiltak til forbedringer
  • bruke grunnleggende metoder for lønnsomhetsvurdering som investeringskalkyler, dekningspunktanalyser, optimale innkjøp og flaskehalsberegninger
  • ta lederansvar for grupper, prosjekter, avdelinger og bedrifter
  • planlegge og gjennomføre organisasjonsutviklingstiltak

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne anvende økonomisk-administrativt planleggings- og styringsverktøy samt anerkjent teori for å ivareta ledelsesfunksjoner i en organisasjon
  • kunne vise samfunnsansvar når det gjelder etiske, juridiske og miljømessige utfordringer innen bedriftsledelse

Undervisningsformer og aktivitet

Emnet LØM undervises bl.a. ved forelesninger, gruppearbeid, skriftlig innlevering og muntlig presentasjon. Problemstillingene er caser fra næringslivet innen emnet. Studentene bruker regneark (Excel) innen økonomistyring for å få en god forståelse av økonomiske beslutninger.

Nettstudenter har klasseromsundervisning på samlinger og får undervisning mellom samlingene via digital kommunikasjon.

Vurdering

Tre dagers PPD-eksamen (planlegging, produksjon og dokumentasjon).

  • Dag 1 og 2: Produksjonsdel. Alle hjelpemiddel tillate.
  • Dag 3: Dokumentasjonsdel. Fire timer skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tilgjengelin på skriftelig eksamen.

 

 

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Sjølvstudium
126 Time(r)
Undervisning
166 Time(r)

Arbeidskrav

Arbeidskrav i markedsføringsledelse er en gruppeoppgave som gjennomføres med maks 4 studenter pr. gruppe. Oppgaven består av å skrive en markedsplan for en selvvalgt bedrift, som dekker pensum i tema. 

Arbeidskrav i økonomistyring er en individuell oppgave som består av 8 underoppgave som dekker pensum i tema. 

Arbeidskrav i organisasjon og ledelse er gruppeoppgave som gjennomføres med maks 4 studenter pr. gruppe. Oppgaven består av en case som dekker hele pensum i tema.

Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått. Og alle arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen.  

Eksamen i emne C. LØM er beskrevet under vurdering.

 

Fagressursar

Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse (LØM-emnet)

  • Holan, M & Høiseth, P. (2019). Organisasjon og ledelse. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032086, 394 sider
  • Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Økonomistyring. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032093, 348 sider
  • Holan, M. (2019). Markedsføringsledelse. (3. utgave) Fagbokforlaget, ISBN: 9788245032079, 289 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Maskinteknikk Bergen & Stord

Emneansvarlig

Frode Hjertnes