64TT04D HMS, prosjekt og kvalitetsstyring - 2026 Haust
Emnefakta
- FagområdeMaskinteknikk
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes, Stord
- StudieprogramMaskinteknikk Bergen & Stord
- Startsemester2026 Haust
Om emnet
- Prosjektledelse
- HMS
- Kvalitetsledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om grunnleggende HMS-, prosjekt- og kvalitetsledelse
-
har kunnskap om styringsverktøy for igangsetting, planlegging og gjennomføring av prosjekter
-
har kunnskap om karakteristiske trekk ved ulike typer prosjekter
-
har kunnskap om kvalitetsbegreper
-
har kunnskap om utarbeidelse, bruk og vedlikehold av HMS-, IK-system og KS, i samsvar med lover, forskrifter og standarder
-
kan vurdere eget og andres HMS-, prosjekt-, og kvalitetsarbeid i forhold til gjeldende normer og krav
-
har grunnleggande kunnskap om berekraftige valg i prosjekter
Ferdigheiter
Studenten:
-
kan reflektere over et sikkert arbeidsmiljø og ut ifra dette planlegge og iverksette systematiske tiltak for å forhindre skade på mennesker, materiell og miljø
-
kan gjøre rede for aktiviteter som sikrer kvalitet
-
kan gjøre rede for styringen av et prosjekt med hensyn til tid, kost og kvalitet
-
kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for aktuelle problemstillinger knyttet til HMS-, prosjekt og kvalitetsledelse
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan planlegge og gjennomføre et prosjekt, samt utarbeide relevant dokumentasjon
-
kan bidra til et godt og sikkert fysisk og psykisk arbeidsmiljø med fokus på aktivt vernearbeid, arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften
-
kan bidra til organisasjonsutvikling innen HMS-, prosjekt- og kvalitetsarbeid
-
kan ta bærekraftige valg i prosjekter
Undervisningsformar og aktivitetar
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier, rapporter og prosjektarbeid. I tillegg blir det gjennomført ekskursjoner og bedriftsbesøk. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:
- Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
- Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
- Det kan benyttes undervisning video
- Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
- Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.
Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med oppgaver, obligatoriske arbeidskrav, gruppearbeid og eventuelle timer med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff og løse oppgaver.
Vurdering
- 1 skriftlig vurdering, 1 semester, teller 20% på endelig karakter
- 1 skriftlig vurdering. 2 semester, teller 40% på endelig karakter
- 1 HMS og kvalitetsprsjekt med rapport og fremføring, teller 40% på endelig karakter
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Arbeidsmengde
| Aktivitet | Aktivitetsdetaljer | Varighet | Studieform | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Timeplanfesta timer | 45 Tima(r) | Deltid | ||
Eigenstyrt aktivitet | 246 Tima(r) | Deltid | ||
Timeplanfesta timer | 124 Tima(r) | Heiltid | ||
Eigenstyrt aktivitet | 168 Tima(r) | Heiltid |
Obligatoriske læringsaktivitetar
- 5 skriftlige obligatoriske arbeidskrav med presentasjon.
- Minimum 80% fremmøte på samlinger.
Alle arbeidskav må være godkjent.
Litteratur- og utstyrsliste
Roldstadås, Johansen, Olsson, Langlo (2020) Praktisk prosjektledelse 3 utgave, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN 9788245045239
Roger Beggerud (2018) Kvalitetsstyring, Trondheim, Tapir akademisk forlag, ISBN: 9788251925495
Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919
Kompendier fra skolen