01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse

01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54D EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

4a Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og personalet på en sykehusavdeling
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid

4b Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Samhandlingsreformen
  • LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
  • Pårørende samarbeid

4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Profesjonalitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Internkontroll og dokumentasjon
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

4d Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Seksualitet og fare for utnyttelse
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med utviklingshemming
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Oppgave 1: Fremdriftsplan 
  • Oppgave 2: Arbeidskrav 
  • Oppgave 3: Refleksjonsnotat 

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet 

 

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *