01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse

01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH54D EIHOMMF
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

Hovedtemaer

4a Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og personalet på en sykehusavdeling
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid

4b Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Samhandlingsreformen
  • LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
  • Pårørende samarbeid

4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Profesjonalitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Internkontroll og dokumentasjon
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

4d Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Seksualitet og fare for utnyttelse
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med utviklingshemming
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Det skal gjøres et endringsarbeid/utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet.

  1. Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe med tilhørende muntlig fremlegg. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%. Det det skal utarbeides en fremdriftsplan med Læringsutbyttebeskrivelser (LUB) som skal godkjennes av faglærer før oppstart. Oppgaven omhandler: «Prosjekt på egen arbeidsplass»
  2. Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet

Vurdering
  • Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.