01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse
01HH54D EIHOMMF Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH54D EIHOMMF
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng8
- StudiestedRud, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
Hovedtemaer
4a Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Helsefagarbeiders betydning i møte med aktører som fastlege og personalet på en sykehusavdeling
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
4b Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Samhandlingsreformen
- LEON – lavest effektiv omsorgsnivå
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Pårørende samarbeid
4c Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Profesjonalitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Internkontroll og dokumentasjon
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
4d Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
- Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Seksualitet og fare for utnyttelse
- Aktivitet og deltagelse
Studenten
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har forståelse for viktigheten av veiledning i tema seksualitet for mennesker med utviklingshemming
Arbeidskrav
Det skal gjøres et endringsarbeid/utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet.
- Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe med tilhørende muntlig fremlegg. Oppgavens omfang 2000 ord +/- 10%. Det det skal utarbeides en fremdriftsplan med Læringsutbyttebeskrivelser (LUB) som skal godkjennes av faglærer før oppstart. Oppgaven omhandler: «Prosjekt på egen arbeidsplass»
- Individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang 500 ord +/- 10%
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
- Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått
- Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått