Renholdsledelse

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Renholdsledelse
    • Studiepoeng
      60
    • Studiested
      Arendal, Bergen, Bryne, Dalane/Egersund, Flekkefjord, Florø, Førde, Grimstad, Haugesund, Karmøy, Kristiansand, Lyngdal, Mandal, Nettbasert, Odda, Risør, Sogndal, Stavanger, Stord, Strand, Voss
    • Studieform
      Heltid, Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Høyere yrkesfaglig utdanning (fagskole) kjennetegnes ved sin arbeidslivsrelevans, sin praktiske tilnærming til læring, samt livslang læring for både unge og voksne. I tillegg kjennetegnes fagskole ved at utdanningene er korte og kan kombineres med et aktivt yrkesliv.

Renhold er en samfunnskritisk funksjon. Krav som stilles i denne bransjen, krever økt kompetanse, ettersom renhold utføres i alle typer virksomheter. Det er krav til systematisk renhold i både offentlig- og privatsektor, on- og offshore virksomhet samt for transportmidler og skipsfart. Mulighetene for videreutdanning innen renholdsfaget er i dag begrenset, og det er behov for lederutdanning innen fagfeltet.

I lys av dette ønsker Fagskolen Tirna å tilby fagskoleutdanningen Renholdsledelse. Utdanningen vektlegger opplæring innen ledelse og økonomi, personal og organisasjon, HMS og samfunnsutvikling. Tema som bransjelære, bærekraftig- og miljøvennlig renhold, grønn teknologi, samt klima- og miljøkrav rettet mot bransjesertifiseringer inngår også i utdanningen.

Utdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer. Dagens og morgendagens utfordringer knyttet til renholdsledelse innebærer behov for nytenkning, kunnskap og kompetanse.

Utdanningen retter seg mot fagarbeidere og andre som har leder-, personal- og/eller fagansvar innen renhold og er utarbeidet i tett samarbeid med yrkesfeltet.

 

Læringsutbytte

Fagskoleutdanningen i renholdsledelse har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard. På bakgrunn av sine fagkunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse skal fagarbeideren kunne ta initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med egne ansatte renholdere og andre aktører i renholdsbransjen.
Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisnær.

Etter endt utdanning skal kandidatene ha oppnådd følgende overordnede læringsutbytter:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om ulike ledelsesformer og faktorer som påvirker utvikling og prestasjoner innen renhold 
  •  har innsikt i betydningen av organisasjonskultur og hvordan dette påvirker læringen og ytelsen i renholdet
  • har kunnskap om renholds-faktorer som påvirker økonomiske resultater og øker verdiskaping
  • har kunnskap om gjeldende HMS-regelverk i renhold og hvordan HMS – arbeidet i renhold innvirker på virksomhetens økonomi, tjeneste, menneskelige ressurser, sikkerhet og miljø
  •  har kunnskap om ulike former for kommunikasjon, kommunikasjonsteorier og bruk av digitale verktøy i renholdsplanlegging
  •  forstår renholdets betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, for å oppnå et konkurransefortrinn
  • har innsikt i klima- og miljøkrav som har betydning for renholdet, for å imøtekomme dagens og morgendagens krav til det indre og ytre miljø 
  • kan oppdatere og tilpasse sin renholdsfaglige kunnskap, for å bidra til samfunnsutviklingen og forbedring av renholdstjenester

 

Ferdigheter

Kandidaten

  •  kan anvende sin renholds- og lederkunnskap, for å kontinuerlig lede og utvikle renholdsmedarbeidere
  •  kan kartlegge og identifisere mulige områder for effektivisering og forbedringsprosesser innen renholdsdrift
  • kan anvende relevante renholds faglige verktøy og metoder for å iverksette og følge opp tiltak, for effektivisering av drift- og forbedringsprosesser innen renholdsd
  • kan identifisere behov for å iverksette tiltak som fremmer et bærekraftig renhold

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon for å utvikle renholdsfaget
  • kan utføre renholdsfaglige effektiviserings- og forbedringstiltak tilpasset målgruppens behov
  • har utviklet grunnleggende forståelse for betydningen av kontinuerlig å utvikle renholdsmedarbeidere og renholdsfaget, for å oppnå konkurransefortrinn i markedet
  • har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av renholdslederrollen
  • har forståelse for renholdsfagets yrkes- og bransjeetiske prinsipper
  • kan utvikle arbeidsmetoder, som har relevans for yrkesutøvelsen innen renholdsfaget
  • har forståelse for renholdets utvikling og betydning i samfunnskritiske situasjoner
  • kan utvikle arbeidsmetoder som tar i bruk grønn teknologi for et effektivt og miljøvennlig renhold

 

Formelle opptakskrav

For opptak til fagskoleutdanningen Renholdsledelse kreves fullført videregående opplæring med fagbrev som renholdsoperatør, byggdrifter eller vaskerioperatør. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studentene å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfag som bygger på utdanningsprogrammene Helse – og sosialfag (R94), Bygg- og anleggsteknikk (Kunnskapsløftet) eller Bygg og anleggsteknikk (Fagfornyelsen). I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram som er relevant for yrkene i Reform 94, Kunnskapsløftet eller Fagfornyelsen. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt til å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

 

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen alle yrkesområder som er relevant for utdanningen fra både offentlig og privat sektor.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

Fullført og bestått fagskoleutdanning gir gradsbetegnelsen "Fagskolegrad".

 

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år. Fagskoleutdanningen består av 5 emner. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.

 

Studiets omfang og struktur

Renholdsledelse

Informasjon

Studiemodellen viser fordeling av studiepoeng og emner per semester. Variasjoner kan forekomme. 

 

Vurderingsordningen

Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold, samt arbeids- og læringsformer.

 

Emnevurdering

På slutten av hvert emne leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Det skriftlige arbeidet er i form av en emneeksamen. Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes er karakterskala A-F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.

 

Obligatoriske oppgaver i teoriemnene

Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for de fagspesifikke emnene. Studentene skal i sin besvarelse gi en forståelse av det faglige innholdet i studiet med begrunnelse og drøfting. I sin besvarelse skal studentene legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende teoriemnet. Ved emneoppgaver skal besvarelsen synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. Resultatet kan legges frem i plenum for de andre studentene.

Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav.

Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til Ikke bestått. Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.

Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:

Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som Ikke bestått uten nærmere beskjed. Avtaler om utsettelser gjøres med administrativt ansatte ved Tirna, som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende. En student som har fått arbeidskravet vurdert til Ikke bestått eller til bokstavkarakteren F, får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) ved Fagskolen Tirna § 7. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.

 

Fordypningsoppgave

For å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet må studenten ha bestått kravene i emne 1 - 4. Eksamen i fordypningsdelen består av et skriftlig arbeid (fordypningsoppgave). Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt.

 

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av en skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell muntlig eksamen.

 

Karakterskala

Det benyttes karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått gjennom hele utdanningen.

 

Sluttdokumentasjon

For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

 

Pensum