Emne 1: Renholdsledelse og økonomi
Emnefakta
- EmnekodeRL1
 - StudieprogramRenholdsledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 1: Renholdsledelse og økonomi
1a. Studieteknikk
1b. Renholdsfagets utvikling
1c. Renholdsledelse
1d. Økonomistyring innen renholdsbransjen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike verktøy for styring og kvalitetsledelse innen renholdsprosjekter
 - har innsikt i ulike standarder, regelverk, avtaler og krav til kvalitet som er relevante for renholdsbransjen
 - har bransjekunnskap og kjennskap til effektiv utnyttelse og forvaltning av midler og utstyr innen yrkesfeltet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om etiske problemstillinger relatert til renholdslederrollen
 - forstår egen bransjes risikofaktorer for sosial dumping og regelverk knyttet til dette
 - har innsikt i renholdsfagets historie og utviklingen av organisasjonskultur, rutiner, systemer og ledelsestradisjoner
 - har kunnskap om regnskapsanalyse og budsjettering, samt faktorer som påvirker kostnader innen renholdsbransjen
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende bedriftens budsjett og regnskap som styringsverktøy
 - kan anvende faglig kunnskap om effektivisering og forbedring ved investeringer innen renholdsfaget
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å belyse problemstillinger og faglig utvikling innen renholdsledelse
 - kan som renholdsleder identifisere ressursrelaterte problemstillinger og kartlegge behov for iverksetting av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i rollen som renholdsleder
 - har forståelse for økonomistyring basert på de vanligste nøkkeltallene for likviditet, lønnsomhet og finansiering i renholdsbransjen
 - kan utføre arbeidet som renholdsleder i forhold til personalets behov
 - har forståelse for renholdsfaget som samfunnskritisk funksjon
 - kan som renholdsleder bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med kunder og andre eksterne målgrupper
 - kan utvikle arbeidsmetoder som forbedrer kvalitet og effektivitet i renholdsfaget i samsvar med kundens behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk
- Prosjekt og utviklingsarbeid
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Metode og presentasjon
 - Bruk av læringsressurser
 
1b. Renholdsfagets utvikling
- Utviklingen av renholdstjenesten
 - Renholdsfaglig kunnskap
 - Nye bransjestandarder i renhold
 - Samfunnskritisk funksjon
 - Sosial dumping
 
1c. Renholdsledelse
- Ledelsesteorier og modeller innen renholdsbransjen
 - Relasjonsledelse
 - Intensjonsbasert ledelse
 - Situasjonsbestemt ledelse
 - Formelle- og uformelle ledelsesstrukturer
 - Etikk i et ledelsesperspektiv
 - Kvalitetsledelse innen renholdsbransjen 
- LEAN
 - Standarder og standardisering
 - ISO 9000 er en samling standarder for kvalitetsstyring
 
 
- Prosjektledelse innen renholdsbransjen 
- Prosjektteori
 - Program og prosjektorganisering
 - Prosjektøkonomi
 
 
1d. Økonomistyring innen renholdsbransjen
- Økonomisk teori 
- Driftsøkonomi
 - Prosjektøkonomi
 
 - Regnskapsanalyse (drift og balanse)
 - Budsjett
 - Lovverk og dokumentasjon som regulerer renholdsbransjen
 
