Emne 2: Personalledelse og organisasjonsforståelse innen renholdsbransjen
Emnefakta
- EmnekodeRL2
- StudieprogramRenholdsledelse
- Studiepoeng14
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 2: Personalledelse og organisasjonsforståelse innen renholdsbransjen
2a. Personalledelse innen renholdsbransjen
2b. Kommunikasjon i et ledelsesperspektiv
2c. Endringsledelse innen renholdsbransjen
2d. Den lærende renholdsorganisasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i bransjerelevant lovverk og regler knyttet til ansettelsesprosesser
- har kunnskap om kommunikasjonsteorier som er relevant sett i et ledelsesperspektiv
- kan oppdatere sin yrkesteoretiske kunnskap om organisasjons- og endringsledelse og ulike virkemidler for å oppnå ønskede målsetninger innen renholdsbransjen
- har kunnskap om betydningen av ansattes utvikling, involvering og medvirkning i endringsprosesser
- har bransjekunnskap om renhold og kjennskap til betydningen av faglig kompetanse som ressurs
- forstår betydningen av kvalitetsledelse og forbedringsprosesser for renholdsbransjen
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff relevant for å skape en felles forståelse i en flerspråklig og flerkulturell personalgruppe
- kan anvende relevant lovverk og regler i ansettelsesprosesser
- kan anvende kommunikasjonsverktøy for involvering og medvirkning for ansatte
- kan kartlegge kompetanse og identifisere behov for kompetansehevende tiltak i personalgruppen
- kan anvende faglig kunnskap om budsjett og regnskap for å hente informasjon om renholdsdriften og mulige områder for effektivisering og forbedring
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av relevant lovverk, standarder og forskrifter knyttet til utarbeidelse av dokumentasjon innen renholdsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning til en bærekraftig personalutvikling
- kan utføre veiledningsarbeid knyttet til opplæring, oppfølging og utvikling av renholdere
- kan bygge relasjoner med fagfeller for å utvikle læringstiltak på arbeidsplassen, samt for å legge til rette for strategisk erfaringsutveksling
- kan utvikle forbedringstiltak knyttet til HMS i renholdsprosessen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Personalledelse innen renholdsbransjen
- Ansettelses prosesser
- Avtaler
- Lønn
- Pensjon
- Ferie
- Rekruttering
- Fagorganisasjoner
- Personalutvikling
- Personalet som ressurs og konkurransefortrinn
- Kompetanseutvikling
- Opplæring/veiledning
- Oppfølging av ansatte
- Arbeidsmiljø
- Konflikt og konflikthåndtering
- AKAN (rus og avhengighet)
- Planlegging
- Forbedringsprosesser
- Ressursbruk
- Involvering av ansatte
- Dokumentasjon
- HMS
- Sykefravær
- Lover, regler og forskrifter
2b. Kommunikasjon i et ledelsesperspektiv
- Kommunikasjonsteori
- Intern og ekstern kommunikasjon
- Forhandlingsteknikker
- Nonverbal kommunikasjon
- Delegering/fordeling av ansvar og roller
- Skape rom for refleksjon og vurderinger av saker
- Flerspråklighet og kulturelle ulikheter innen renholdsbransjen
2c. Endringsledelse innen renholdsbransjen
- Endringsprosesser
- Effektiviserings- og forbedringsledelse
- Organisasjon i endring
- Involvering og medvirkning
2d. Den lærende renholdsorganisasjon
- Ansvarsavklaring
- Samhandling
- Kompetansedeling
- Lærlinger