Emne 2: Personalledelse og organisasjonsforståelse innen renholdsbransjen
Emnefakta
- EmnekodeRL2
 - StudieprogramRenholdsledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 2: Personalledelse og organisasjonsforståelse innen renholdsbransjen
2a. Personalledelse innen renholdsbransjen
2b. Kommunikasjon i et ledelsesperspektiv
2c. Endringsledelse innen renholdsbransjen
2d. Den lærende renholdsorganisasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i bransjerelevant lovverk og regler knyttet til ansettelsesprosesser
 - har kunnskap om kommunikasjonsteorier som er relevant sett i et ledelsesperspektiv
 - kan oppdatere sin yrkesteoretiske kunnskap om organisasjons- og endringsledelse og ulike virkemidler for å oppnå ønskede målsetninger innen renholdsbransjen
 - har kunnskap om betydningen av ansattes utvikling, involvering og medvirkning i endringsprosesser
 - har bransjekunnskap om renhold og kjennskap til betydningen av faglig kompetanse som ressurs
 - forstår betydningen av kvalitetsledelse og forbedringsprosesser for renholdsbransjen
 
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff relevant for å skape en felles forståelse i en flerspråklig og flerkulturell personalgruppe
 - kan anvende relevant lovverk og regler i ansettelsesprosesser
 - kan anvende kommunikasjonsverktøy for involvering og medvirkning for ansatte
 - kan kartlegge kompetanse og identifisere behov for kompetansehevende tiltak i personalgruppen
 - kan anvende faglig kunnskap om budsjett og regnskap for å hente informasjon om renholdsdriften og mulige områder for effektivisering og forbedring
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av relevant lovverk, standarder og forskrifter knyttet til utarbeidelse av dokumentasjon innen renholdsbransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning til en bærekraftig personalutvikling
 - kan utføre veiledningsarbeid knyttet til opplæring, oppfølging og utvikling av renholdere
 - kan bygge relasjoner med fagfeller for å utvikle læringstiltak på arbeidsplassen, samt for å legge til rette for strategisk erfaringsutveksling
 - kan utvikle forbedringstiltak knyttet til HMS i renholdsprosessen
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Personalledelse innen renholdsbransjen
- Ansettelses prosesser 
- Avtaler
 - Lønn
 - Pensjon
 - Ferie
 - Rekruttering
 - Fagorganisasjoner
 
 - Personalutvikling 
- Personalet som ressurs og konkurransefortrinn
 - Kompetanseutvikling
 - Opplæring/veiledning
 - Oppfølging av ansatte
 - Arbeidsmiljø
 - Konflikt og konflikthåndtering
 - AKAN (rus og avhengighet)
 
 - Planlegging 
- Forbedringsprosesser
 - Ressursbruk
 - Involvering av ansatte
 
 - Dokumentasjon 
- HMS
 - Sykefravær
 - Lover, regler og forskrifter
 
 
2b. Kommunikasjon i et ledelsesperspektiv
- Kommunikasjonsteori
 - Intern og ekstern kommunikasjon
 - Forhandlingsteknikker
 - Nonverbal kommunikasjon
 - Delegering/fordeling av ansvar og roller
 - Skape rom for refleksjon og vurderinger av saker
 - Flerspråklighet og kulturelle ulikheter innen renholdsbransjen
 
2c. Endringsledelse innen renholdsbransjen
- Endringsprosesser
 - Effektiviserings- og forbedringsledelse
 - Organisasjon i endring
 - Involvering og medvirkning
 
2d. Den lærende renholdsorganisasjon
- Ansvarsavklaring
 - Samhandling
 - Kompetansedeling
 - Lærlinger
 
