Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen
Emnefakta
- EmnekodeRL4
- StudieprogramRenholdsledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen
4a. Bransjelære
4b. Bærekraftig samfunnsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om digitale verktøy og grønn teknologi knyttet til renholdsprogrammer og systemer
- har innsikt i hvordan det grønne skiftet og økende digitalisering vil kunne påvirke renholdsbransjen
- har bransjekunnskap og kjennskap til utvikling og trender nasjonalt og internasjonalt for å kunne bruke dette for å oppnå konkurransefortrinn
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen renholdsledelse for å imøtekomme dagens og morgendagens behov
- forstår renholdsbransjens betydning som et bærekraftig ledd i det grønne skiftet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin fagkunnskap for å utarbeide helhetlige renholdsløsninger for ulike bygg og institusjoner
- kan anvende digitale verktøy til ressursstyring, organisering, planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver i renhold
- kan finne informasjon og fagstoff om krav til godkjenningsordninger, renholdsstandarder og sertifiseringer
- kan kartlegge en virksomhets renholdsbehov og identifisere ulike behov for tilpasning og målrettede tiltak
- kan anvende renholdsfaglig kunnskap, for å bidra til samfunnsutviklingen gjennom bærekraftige og miljøbevisste valg
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved tilbud og anbudsprosesser
- har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til bærekraftig ressursstyring
- kan utføre arbeidet etter oppdragsgivers definerte behov for renholdsløsninger
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag som ivaretar bærekraftig utvikling innen renholdsbransjen i henhold til FNs bærekraftmål, samt morgendagens krav og behov
- har forståelse for renholdstjenestens betydning sett i et verdiskapingsperspektiv
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Bransjelære
- Ressursstyring
- Renholdsplaner
- Verdikjede
- Livssykluskostnader
- Godkjenningsordninger
- Godkjent rengjøringsvirksomhet
- Renholdsstandarder og sertifiseringer
- NS-INSTA 800
- ISO-9001
- Salg, service og markedsføring
- Tilbud og anbud
- Avtaler og kontrakter om renholdstjenester
- Sertifiseringer som konkurransefortrinn
- Renholdstjenesten
- Institusjoner innen helse og oppvekst
- Offentlige bygg
- Hotell- og restaurantbransjen
- Næringsmiddelindustrien
- Aktivitets- og idrettsanlegg
- On - og offshorevirksomhet
- Næringsvirksomhet
- Bolig
- Transportmidler
- Passasjerferger
- Tog, buss og bane
- Passasjerfly
4b. Bærekraftig samfunnsutvikling
- Digitale verktøy og grønn teknologi
- Renholdsprogrammer og systemer
- Roboter
- Sensorteknologi
- Digital intelligens
- FN`s Bærekraftsmål
- Renholdsbransjen og det grønne skiftet
- Klima og miljøkrav
- Morgendagens behov – trender og utviklingen nasjonalt og internasjonalt