Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen

  • Emnefakta

    • Emnekode
      RL4
    • Studieprogram
      Renholdsledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen

4a. Bransjelære 

4b. Bærekraftig samfunnsutvikling

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om digitale verktøy og grønn teknologi knyttet til renholdsprogrammer og systemer
  • har innsikt i hvordan det grønne skiftet og økende digitalisering vil kunne påvirke renholdsbransjen
  • har bransjekunnskap og kjennskap til utvikling og trender nasjonalt og internasjonalt for å kunne bruke dette for å oppnå konkurransefortrinn
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen renholdsledelse for å imøtekomme dagens og morgendagens behov
  • forstår renholdsbransjens betydning som et bærekraftig ledd i det grønne skiftet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin fagkunnskap for å utarbeide helhetlige renholdsløsninger for ulike bygg og institusjoner
  • kan anvende digitale verktøy til ressursstyring, organisering, planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver i renhold
  • kan finne informasjon og fagstoff om krav til godkjenningsordninger, renholdsstandarder og sertifiseringer
  • kan kartlegge en virksomhets renholdsbehov og identifisere ulike behov for tilpasning og målrettede tiltak
  • kan anvende renholdsfaglig kunnskap, for å bidra til samfunnsutviklingen gjennom bærekraftige og miljøbevisste valg

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved tilbud og anbudsprosesser
  • har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til bærekraftig ressursstyring
  • kan utføre arbeidet etter oppdragsgivers definerte behov for renholdsløsninger
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag som ivaretar bærekraftig utvikling innen renholdsbransjen i henhold til FNs bærekraftmål, samt morgendagens krav og behov
  • har forståelse for renholdstjenestens betydning sett i et verdiskapingsperspektiv

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

RL4 Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen