Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen
Emnefakta
- EmnekodeRL4
 - StudieprogramRenholdsledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 4: Samfunnsutvikling innen renholdsbransjen
4a. Bransjelære
4b. Bærekraftig samfunnsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om digitale verktøy og grønn teknologi knyttet til renholdsprogrammer og systemer
 - har innsikt i hvordan det grønne skiftet og økende digitalisering vil kunne påvirke renholdsbransjen
 - har bransjekunnskap og kjennskap til utvikling og trender nasjonalt og internasjonalt for å kunne bruke dette for å oppnå konkurransefortrinn
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen renholdsledelse for å imøtekomme dagens og morgendagens behov
 - forstår renholdsbransjens betydning som et bærekraftig ledd i det grønne skiftet
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin fagkunnskap for å utarbeide helhetlige renholdsløsninger for ulike bygg og institusjoner
 - kan anvende digitale verktøy til ressursstyring, organisering, planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver i renhold
 - kan finne informasjon og fagstoff om krav til godkjenningsordninger, renholdsstandarder og sertifiseringer
 - kan kartlegge en virksomhets renholdsbehov og identifisere ulike behov for tilpasning og målrettede tiltak
 - kan anvende renholdsfaglig kunnskap, for å bidra til samfunnsutviklingen gjennom bærekraftige og miljøbevisste valg
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved tilbud og anbudsprosesser
 - har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til bærekraftig ressursstyring
 - kan utføre arbeidet etter oppdragsgivers definerte behov for renholdsløsninger
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag som ivaretar bærekraftig utvikling innen renholdsbransjen i henhold til FNs bærekraftmål, samt morgendagens krav og behov
 - har forståelse for renholdstjenestens betydning sett i et verdiskapingsperspektiv
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Bransjelære
- Ressursstyring
 - Renholdsplaner
 - Verdikjede
 - Livssykluskostnader
 - Godkjenningsordninger 
- Godkjent rengjøringsvirksomhet
 
 - Renholdsstandarder og sertifiseringer 
- NS-INSTA 800
 - ISO-9001
 
 - Salg, service og markedsføring 
- Tilbud og anbud
 - Avtaler og kontrakter om renholdstjenester
 - Sertifiseringer som konkurransefortrinn
 
 - Renholdstjenesten 
- Institusjoner innen helse og oppvekst
 - Offentlige bygg
 - Hotell- og restaurantbransjen
 - Næringsmiddelindustrien
 - Aktivitets- og idrettsanlegg
 - On - og offshorevirksomhet
 - Næringsvirksomhet
 - Bolig
 
 - Transportmidler 
- Passasjerferger
 - Tog, buss og bane
 - Passasjerfly
 
 
4b. Bærekraftig samfunnsutvikling
- Digitale verktøy og grønn teknologi 
- Renholdsprogrammer og systemer
 - Roboter
 - Sensorteknologi
 - Digital intelligens
 
 - FN`s Bærekraftsmål
 - Renholdsbransjen og det grønne skiftet
 - Klima og miljøkrav
 - Morgendagens behov – trender og utviklingen nasjonalt og internasjonalt
 
