Emne 5: Fordypningsoppgave innen Renholdsledelse

  • Emnefakta

    • Emnekode
      RL5
    • Studieprogram
      Renholdsledelse
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 5: Fordypning

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til problemstillinger fra arbeidslivet, og ett eller flere tema i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra arbeidslivet. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse.

 

Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 5. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 5. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Der er obligatorisk fremmøte på emnets oppstarts dag/kveld, samt en av de andre oppsatte veiledningsdatoene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelsesformer og faktorer som påvirker utvikling og prestasjoner innen renhold
  • har innsikt i betydningen av organisasjonskultur og hvordan dette påvirker læringen og ytelsen i renholdet
  • har kunnskap om renholds-faktorer som påvirker økonomiske resultater og øker verdiskaping
  • har kunnskap om gjeldende HMS-regelverk i renhold og hvordan HMS – arbeidet i renhold innvirker på virksomhetens økonomi, tjeneste, menneskelige ressurser, sikkerhet og miljø
  • har kunnskap om ulike former for kommunikasjon, kommunikasjonsteorier og bruk av digitale verktøy i renholdsplanlegging
  • forstår renholdets betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, for å oppnå et konkurransefortrinn
  • har innsikt i klima- og miljøkrav som har betydning for renholdet, for å imøtekomme dagens og morgendagens krav til det indre og ytre miljø 
  • kan oppdatere og tilpasse sin renholdsfaglige kunnskap, for å bidra til samfunnsutviklingen og forbedring av renholdstjenester

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin renholds- og lederkunnskap, for å kontinuerlig lede og utvikle renholdsmedarbeidere
  • kan kartlegge og identifisere mulige områder for effektivisering og forbedringsprosesser innen renholdsdrift
  • kan anvende relevante renholds faglige verktøy og metoder for å iverksette og følge opp tiltak, for effektivisering av drift- og forbedringsprosesser innen renholdsdrift
  • kan identifisere behov for å iverksette tiltak som fremmer et bærekraftig renhold

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon for å utvikle renholdsfaget
  • kan utføre renholdsfaglige effektiviserings- og forbedringstiltak tilpasset målgruppens behov
  • har utviklet grunnleggende forståelse for betydningen av kontinuerlig å utvikle renholdsmedarbeidere og renholdsfaget, for å oppnå konkurransefortrinn i markedet
  • har utviklet en etisk grunnholdning i sin utøvelse av renholdslederrollen
  • har forståelse for renholdsfagets yrkes- og bransjeetiske prinsipper
  • kan utvikle arbeidsmetoder, som har relevans for yrkesutøvelsen innen renholdsfaget
  • har forståelse for renholdets utvikling og betydning i samfunnskritiske situasjoner
  • kan utvikle arbeidsmetoder som tar i bruk grønn teknologi for et effektivt og miljøvennlig renhold

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
309 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor

Pensum

RL5 Emne 5: Fordypningsoppgave innen Renholdsledelse