Bærekraftig transport- og logistikkledelse
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBærekraftig transport- og logistikkledelse
- Studiepoeng60
- StudiestedArendal, Bergen, Dalane/Egersund, Flekkefjord, Florø, Førde, Grimstad, Haugesund, Karmøy, Kristiansand, Lyngdal, Mandal, Nettbasert, Odda, Sogndal, Stavanger, Stord, Strand, Voss
- StudieformHeltid, Deltid
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Det grønne skiftet og nye oppgaver og utfordringer knyttet til ledelse av transport- og logistikkfunksjoner bringer med seg behov for nytenking og kompetanseheving for bransjens fagarbeidere. Dagens utdanningstilbud innenfor dette området er mangelfullt, noe som medfører at erfarne fagarbeidere uten tilstrekkelig kompetanse innehar viktige lederstillinger og nøkkelposisjoner. I lys av dette ønsker Fagskolen Tirna å tilby et fagskoletilbud innenfor området Bærekraftig transport- og logistikkledelse.
Fagskoleutdanningen Bærekraftig transport- og logistikkledelse skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse. Etikk og det grønne skiftet er et gjennomgående tema gjennom hele utdanningen. Blant de viktige tema som belyses i utdanningen finner man ledelse, økonomi, metode, grunnleggende verdikjedeforståelse, gods- og persontransport, digitalisering og sikkerhet, spedisjon og fortolling og lagerdrift. Temaene i utdanningen er valgt på bakgrunn av innspill fra yrkesfeltet, og gjenspeiler viktigheten av denne kompetansen for at bransjen skal kunne møte dagens og morgendagens utfordringer i forhold til konkurransekraft, etikk og miljø.
Fagskoleutdanningen Bærekraftig transport- og logistikkledelse, 60 studiepoeng, er utviklet på bakgrunn av samarbeid med lokalt og regionalt arbeidsliv. Hensikten har vært å kunne tilby en attraktiv og relevant videreutdanning for faglærte arbeidstakere som kan bidra til en etterspurt kompetanseheving. Utdanningen vil tilføre studentene kunnskap og kompetanse i et etterspurt fagområde fra arbeidslivet.
Læringsutbytte
Fagskoleutdanningen Bærekraftig transport- og logistikkledelse har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard, som på grunnlag av sine kunnskaper, ferdigheter og sin generelle kompetanse tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med andre aktører i virksomhetene. Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert, og den skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse innen yrkesfeltet.
Etter endt utdanning skal kandidatene ha oppnådd følgende overordnede læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om logistikkbegreper, analyseverktøy, prosesser og annet relevant verktøy som benyttes i arbeidet knyttet til transport og logistikk
- har kunnskap om hvordan de ulike logistikkfunksjonene påvirker bedriftenes produksjon og verdikjede
- har innsikt i hvordan nasjonalt og internasjonalt regelverk knyttet til logistikkfunksjonene påvirker bedriftens produksjon og verdikjede
- har innsikt i hvordan de ulike logistikkfunksjonene påvirker miljøet
- har bransjekunnskap om ulike tiltak som kan bidra til økt bærekraft
- kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap og ser denne i sammenheng med samfunnets utvikling og bedriftens verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om ulike ledelsesformer, organisasjonskultur, kommunikasjonsformer og andre faktorer som påvirker læring, utvikling og prestasjoner i en organisasjon
- har bransjekunnskap om faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
- har innsikt i gjeldende HMS-regelverk og hvordan HMS-arbeidet innvirker på bedriftens verdiskapning
- kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap på tvers av landegrenser og kulturer, og forstår betydningen av kultur og kommunikasjon i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sin bransjekunnskap om logistikk og logistikkfunksjoner til økt verdiskapning og bærekraft
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for økt verdiskapning og bærekraft i transport- og logistikkbransjen
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger knyttet til logistikkfunksjonenes plass i verdikjeden, samt behov for iverksetting av tiltak for økt verdiskapning og bærekraft
- kan anvende sin kunnskap på tvers av fag og organisasjon for å bidra til økt verdiskapning og bærekraft
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon for å bidra til økt verdiskapning og bærekraft innen transport- og logistikkbransjen
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til styring og drift av transport- og logistikkfunksjonene
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av transport- og logistikkledelse
- kan utvikle systemer som ivaretar planlegging og utnytting av ressursene i transport- og logistikkfunksjonene i tråd med krav til etikk, bærekraft og i henhold til nasjonale og internasjonale retningslinjer for miljø og kvalitet
- kan utføre arbeidet etter kunders, oppdragsgivere og myndigheters behov og krav
Formelle opptakskrav
For opptak til utdanningen Bærekraftig transport- og logistikkledelse kreves fullført videregående opplæring med fagbrev innen yrkessjåførfaget, kran- og løfteoperasjonsfaget, logistikkoperatørfaget, operatør materialadministrasjonsfaget, gjenvinningsfaget eller terminalarbeiderfaget. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studentene å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfag som bygger på utdanningsprogrammene Mekaniske fag (Reform 94), Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) eller Teknologi- og industrifaget (Fagfornyelsen). Det stilles ikke krav om noen bestemt yrkesfag, så lenge et av programområdene er dekket. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram som er relevante for yrkene i Reform 94, Kunnskapsløftet eller Fagfornyelsen. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3 læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen alle yrkesområder som er relevant for utdanningen fra både offentlig og privat sektor.
Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Fullført og bestått utdanning gir gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».
Utdanningstilbudets organisering
Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år. I løpet av studietiden vil planen for fagskoleutdanningen bestå av 5 emner. Emne 1 er basisemne, emne 2- 4 er fagspesifikke emner og emne 5 er fordypningsemne. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.
Studiets omfang og struktur
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av fordypningsoppgave med etterfølgende individuell muntlig eksamen.
Karakterskala
Karakterskala som benyttes i utdanningen er karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sluttdokumentasjon
For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).