Emne 4: Spedisjon og fortolling
Emnefakta
- EmnekodeBKTLL4
- StudieprogramBærekraftig transport- og logistikkledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 4: Spedisjon og fortolling
4a. Regelverk
4b. Nasjonal- og internasjonal samhandel
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle lover, regler og internasjonale bestemmelser og avtaler som regulerer handel og transport over landegrenser
- har kunnskap om speditørrollens funksjon, arbeidsoppgaver og betydning for verdikjeders lønnsomhet
- har kunnskap om ulike transportformer nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om godsstruktur, ulike lastbærere og forsvarlig sikring av godset
- har innsikt i hvordan godsets egenskaper påvirker krav til sikkerhet i gjennomføringen av transportoppdraget
- kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap, og forstår transportør- og speditørrollens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om digitale og manuelle verktøy og rutiner knyttet til speditørrollen
- kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap på tvers av landegrenser og kulturer, og forstår betydningen av kultur og kommunikasjon i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin transport- og spedisjonskunnskap for å finne hensiktsmessige og lønnsomme transportløsninger
- kan anvende gjeldende nasjonalt og internasjonalt regelverk knyttet til transport og spedisjon
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til transport og spedisjon
- kan kartlegge ulike transportoppdrag og på bakgrunn av godsets egenart, kundens krav og gjeldende regelverk planlegge og gjennomføre disse
- kan anvende de ulike transportformenes egenskaper for å planlegge og gjennomføre lønnsomme og sikre transporter
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge relasjoner med relevante aktører på tvers av kulturer
- har utviklet en etisk grunnholdning i rollen som speditør og transportkjøper
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og hvordan disse kan tolkes på tvers av kulturer
- kan utføre rollen som transportør eller speditør i henhold til kundens behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 100 Time(r) |
Selvstudie | 300 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |