Emne 4: Spedisjon og fortolling
Emnefakta
- EmnekodeBKTLL4
 - StudieprogramBærekraftig transport- og logistikkledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 4: Spedisjon og fortolling
4a. Regelverk
4b. Nasjonal- og internasjonal samhandel
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle lover, regler og internasjonale bestemmelser og avtaler som regulerer handel og transport over landegrenser
 - har kunnskap om speditørrollens funksjon, arbeidsoppgaver og betydning for verdikjeders lønnsomhet
 - har kunnskap om ulike transportformer nasjonalt og internasjonalt
 - har kunnskap om godsstruktur, ulike lastbærere og forsvarlig sikring av godset
 - har innsikt i hvordan godsets egenskaper påvirker krav til sikkerhet i gjennomføringen av transportoppdraget
 - kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap, og forstår transportør- og speditørrollens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 - har kunnskap om digitale og manuelle verktøy og rutiner knyttet til speditørrollen
 - kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap på tvers av landegrenser og kulturer, og forstår betydningen av kultur og kommunikasjon i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin transport- og spedisjonskunnskap for å finne hensiktsmessige og lønnsomme transportløsninger
 - kan anvende gjeldende nasjonalt og internasjonalt regelverk knyttet til transport og spedisjon
 - kan finne informasjon og fagstoff knyttet til transport og spedisjon
 - kan kartlegge ulike transportoppdrag og på bakgrunn av godsets egenart, kundens krav og gjeldende regelverk planlegge og gjennomføre disse
 - kan anvende de ulike transportformenes egenskaper for å planlegge og gjennomføre lønnsomme og sikre transporter
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge relasjoner med relevante aktører på tvers av kulturer
 - har utviklet en etisk grunnholdning i rollen som speditør og transportkjøper
 - har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og hvordan disse kan tolkes på tvers av kulturer
 - kan utføre rollen som transportør eller speditør i henhold til kundens behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 100 Time(r)  |  
Selvstudie  | 300 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Regelverk
- Organisering av spedisjons- og fortollingsvirksomhet
 - Nasjonalt, bilateralt og internasjonalt regelverk knyttet til fortolling
 - Standardiserte regler om leveringsbetingelser - Incoterms
 - Merking av gods
 - Farlig gods
 - Fagterminologi
 
4b. Nasjonal- og internasjonal samhandel
- Digitalisering og manuelle rutiner (fortolling)
 - Frihandelsavtaler
 - Kultur og kommunikasjon
 
