Emne 1: Lederskap, bærekraft og metode
Emnefakta
- EmnekodeBKTLL1
 - StudieprogramBærekraftig transport- og logistikkledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
1a. Studieteknikk og metode
1b. Bærekraftig lederskap og kommunikasjon
1c. Det grønne skiftet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante kommunikasjonsplattformer samt bruken av relevante sosiale medier som kommunikasjonsform
 - har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
 - har kunnskap om ledelse i praksis og ulike virkemidler for å oppnå ønskede målsetninger
 - har kunnskap om relevant regelverk og de ulike aktørene i arbeidslivets roller, ansvar og myndighet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og forstår egen bransjes utvikling, muligheter og utfordringer knyttet til FNs bærekraftsmål, bedriftens Corporate Social Responsibility -strategi (CSR) og etiske ledelsesutfordringer knyttet til dette
 - har kunnskap om mean recurrence interval (MRI) og nøkkeltall som anvendes i egen bransje, samt lønnsomhetsfaktorer knyttet til yrkesfeltet
 - har kunnskap om ulike finansieringsformer, og hvordan dette påvirker utnyttelsen og forvaltningen av bedriftens anleggsmidler
 - har innsikt i gjeldende HMS-regelverk og hvordan HMS-arbeidet innvirker på bedriftens verdiskapning
 
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant faglig informasjon
 - kan anvende relevante medier, verktøy og kommunikasjonsplattformer
 - kan anvende faglig kunnskap om ledelse i praktiske og teoretiske problemstillinger
 - kan kartlegge bedriftens utvikling ut fra relevante mean recurrence interval (MRI) og nøkkeltall, og identifisere behov for iverksetting av tiltak
 - kan anvende faglige verktøy til å utarbeide budsjett og sette opp enkle kalkyler
 - kan kartlegge økonomiske forhold knyttet til bedriftens verdikjede
 - kan kartlegge faglige problemstillinger knyttet til menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etisk og effektiv bruk av ulike kommunikasjonsplattformer
 - kan bygge relasjoner med fagfeller, kolleger, medarbeidere og relevante samarbeidspartnere i bransjen
 - kan utvikle arbeidsmetoder og følge opp disse etter gjeldende yrkes- og bransjeetiske prinsipper
 - har utviklet en etisk grunnholdning i lederrollen
 - kan bygge relasjoner på tvers av roller
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Selvstudie  | 196 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk og metode
- Prosjekt og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Bruk av læringsressurser
 
1b. Bærekraftig lederskap og kommunikasjon
- Organisasjons- og ledelsesteorier 
- Ledelsesmodeller (Evne og vilje) 
- Intensjonsbasert ledelse
 - Situasjonsbasert ledelse
 - Relasjonsledelse
 - Endringsledelse
 - Prosess, teknologi og organisasjon (PTO)
 - Driftsledelse vs prosjektledelse
 - Anvendelse av organisasjons- og ledelsesmodeller i utøvelsen
 - Betydningen av HMS i et ledelsesperspektiv
 
 
 - Ledelsesmodeller (Evne og vilje) 
 - Kommunikasjon 
- Kommunikasjonsplattformer
 - Muntlig kommunikasjon
 - Skriftlig kommunikasjon
 
 
1c. Det grønne skiftet
- Bærekraft som et komparativt fortrinn 
- FNs Bærekraftsmål (Samfunns- og bedriftsperspektiv)
 - Etikk
 - Grønn Økonomi / Corporate Social Responsibility (CSR)
 - Strategi
 
 - Økonomi 
- Økonomiske begrep og nøkkeltall
 - Regnskaps- og budsjettforståelse
 - Måleindikatorer for resultatoppnåelse
 - Sirkulær økonomi
 
 
