Emne 5: Fordypningsoppgave

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BKTLL5
    • Studieprogram
      Bærekraftig transport- og logistikkledelse
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 5: Fordypning

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen praksis.

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen praksis.

 

Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 5. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og 12 timers veiledning i emne 5. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov på i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om logistikkbegreper, analyseverktøy, prosesser og annet relevant verktøy som benyttes i arbeidet knyttet til transport og logistikk
  • har kunnskap om hvordan de ulike logistikkfunksjonene påvirker bedriftenes produksjon og verdikjede
  • har innsikt i hvordan nasjonalt og internasjonalt regelverk knyttet til logistikkfunksjonene påvirker bedriftens produksjon og verdikjede
  • har innsikt i hvordan de ulike logistikkfunksjonene påvirker miljøet
  • har bransjekunnskap om ulike tiltak som kan bidra til økt bærekraft
  • kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap og ser denne i sammenheng med samfunnets utvikling og bedriftens verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om ulike ledelsesformer, organisasjonskultur, kommunikasjonsformer og andre faktorer som påvirker læring, utvikling og prestasjoner i en organisasjon
  • har bransjekunnskap om faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
  • har innsikt i gjeldende HMS-regelverk og hvordan HMS-arbeidet innvirker på bedriftens verdiskapning
  • kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap på tvers av landegrenser og kulturer, og forstår betydningen av kultur og kommunikasjon i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin bransjekunnskap om logistikk og logistikkfunksjoner til økt verdiskapning og bærekraft
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for økt verdiskapning og bærekraft i transport- og logistikkbransjen
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger knyttet til logistikkfunksjonenes plass i verdikjeden, samt behov for iverksetting av tiltak for økt verdiskapning og bærekraft
  • kan anvende sin kunnskap på tvers av fag og organisasjon for å bidra til økt verdiskapning og bærekraft

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon for å bidra til økt verdiskapning og bærekraft innen transport- og logistikkbransjen
  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til styring og drift av transport- og logistikkfunksjonene
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av transport- og logistikkledelse
  • kan utvikle systemer som ivaretar planlegging og utnytting av ressursene i transport- og logistikkfunksjonene i tråd med krav til etikk, bærekraft og i henhold til nasjonale og internasjonale retningslinjer for miljø og kvalitet
  • kan utføre arbeidet etter kunders, oppdragsgivere og myndigheters behov og krav

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
238 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

BKTLL5 Emne 5: Fordypningsoppgave