Emne 2: Innføring i transport og logistikk
Emnefakta
- EmnekodeBKTLL2
 - StudieprogramBærekraftig transport- og logistikkledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Innføring i transport og logistikk
2a. Grunnleggende verdikjedeforståelse
2b. Transporttjenester (gods- og persontransport)
2c. Digitalisering og sikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om logistikkfaglige begreper, prosesser og verktøy
 - har innsikt i verdikjeders oppbygning, og hvordan man forbedrer, effektiviserer og utvikler disse ved hjelp av ulike verktøy og metoder
 - har innsikt i innkjøps- og leverandørutviklingsarbeid, og hvordan kundens krav påvirker bedriftens logistikkfunksjoner
 - kan oppdatere sin logistikkfaglige kunnskap og se denne i sammenheng med grønn logistikk og det grønne skiftet
 - har kunnskap om sikkerhetsutfordringer knyttet til bruk av IKT-verktøy, samt kunnskap om ulike verktøy og prinsipper for å forhindre at bedriftssensitiv informasjon kommer på avveie
 - har kunnskap om verktøy og metoder for sporing av gods
 - har kunnskap om de ulike transportformene, hvilke kapasiteter disse representerer og utfordringer knyttet til disse
 - har innsikt i relevant regelverk og etiske utfordringer knyttet til kjøp av transporttjenester nasjonalt og internasjonalt
 - har kunnskap om oppbygningen av et ERP-system og forståelse for betydningen av god datakvalitet
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin logistikkfaglige kompetanse for å identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 - kan finne relevant informasjon og fagstoff knyttet til logistikkfaglige utfordringer
 - kan anvende faglig kunnskap om gjeldende bestemmelser ved kjøp av transporttjenester
 - kan kartlegge en verdikjede og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 - kan anvende faglig kunnskap for å vurdere metoder for styring og effektivisering av verdikjeder
 - kan kartlegge og identifisere sentrale sammenhenger og kvalitetsbegrep i oppbygningen av verdikjeder
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre logistikkrettede arbeidsoppgaver som deltaker eller leder for et team og i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - har forståelse for arbeidet med logistikk som en konkurransefaktor i næringslivet, og kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav
 - kan utføre arbeid på en måte som ivaretar informasjonssikkerheten i ERP-systemer slik at ikke bedriftssensitiv informasjon kommer på avveie
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 100 Time(r)  |  
Selvstudie  | 300 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Grunnleggende verdikjedeforståelse
- Konkurransefortrinn i markedet (M. Porter 1985)
 - Lønnsomhet gjennom effektiv logistikk (Persson)
 
2b. Transporttjenester (Gods- og persontransport)
- Det grønne skifte og bærekraft
 - Dimensjonene til lands, sjø og luft og forskjeller og ulikheter
 - Kjøp av transporttjenester
 
2c. Digitalisering og sikkerhet
- IKT strategier, Enterprise Resource Planning system (ERP)
 - Sikkerhet – manuelle- vs. digitale sikkerhetsbarrierer og kombinasjonen av disse
 - Sporing av gods
 
