Kart- og oppmålingsfag
Studiefakta
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeBygg/anlegg
- StudieprogramGeomatikk/Kart- og oppmålingsfag
- Studiepoeng120
- StudiestedGauldal
- StudieformHeltid (stedbasert)
- Start2025 Høst
Om studiet og studieplanen
Kart- og oppmålingsfag, eller Geomatikk, omfatter tradisjonelle kartfag med informasjonsteknologi. Dette gir deg innsikt i hvordan man måler terreng og lager kart. Det arbeides her med stedfestet (koordinatfestet) informasjon, og omfatter fagene landmåling og GIS. De fleste med denne utdanningen jobber med oppmåling.
Studiet kan tas både på hel- og deltid. Det er opptak annethvert år til heltid- (oddetallsår) og deltidsstudiet (partallsår).
Planen bygger på nasjonal plan for teknisk fagskoleutdanning.
Om studieplanen
I denne studieplanen finner du informasjon som er spesifikke for dette studiet.
På vår hjemmeside finner du studieplanens generelle del: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/studieplan/studieplaner---generell-del/
I den generelle delen finner du informasjon som gjelder for alle studier ved THYF. Dette omfatter følgende punkter:
- Hensikten med studieplanen
- Nivå, omfang og forventet arbeidsmengde
- Oppmøtekrav
- Studieavgift
- Undervisning og læring
- Studentens rolle i læringsarbeidet
- Vurdering
- Begrunnelser og klagebehandling
- Realkompetansevurdering ved opptak
Opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til fagskolen er:
a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra relevant yrkesutdanning. Jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole §2-3. https://lovdata.no/forskrift/2021-06-30-2379/§2-3
For relevante fag-/svennebrev, se punkt d) under.
b) Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende kompetanse som i a) etter gjennomført realkompetansevurdering. Ved opptak med bakgrunn i realkompetanse, må søkeren fremlegge dokumentasjon på realkompetanse tilsvarende de ordinære opptakskravene.
Som dokumentert yrkeserfaring som er relevant ved opptak på grunnlag av realkompetanse gjelder minst 5 års relevant praksis uten fagbrev og med realkompetanse i fellesfag tilsvarende læreplanene i Vg1 og Vg2
c) Generell studiekompetanse alene dekker også opptakskravet.
d) Fagbrev som kvalifiserer for inntak til Kart- og oppmålingsfag
- Alle fagbrev kvalifiserer for opptak.
Overordnet læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om geomatikkens utvikling og rolle og samfunnsmessige betydning innen offentlig og privat virksomhet
- har kunnskap om lover, normer og regler samt kvalitetskrav for fagfelt der geomatikk anvendes og kan bruke denne til å vurdere eget arbeid
- har kunnskap om relevante digitale redskap og programvarer og bruken av disse
- har kunnskap om geodetiske og fotogrammetriske metoder for innsamling av stedfestet informasjon
- har kunnskap om lagring og bearbeiding av innhentet data
- har kunnskap om presentasjon ved hjelp av GIS og aktuelt landmålingsutstyr
- kan delta i den faglige debatten og gjennom denne oppdatere sin yrkesfaglige kompetanse
- har kunnskap om hovedfunksjoner og arbeidsoppgaver tilknyttet personaladministrasjon, markedsføring, salg og økonomistyring
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og begrunne valg av metoder og utstyr for å løse arbeidsoppgaver innen geomatikk
- kan vurdere kvaliteten på eget arbeid og gjøre nødvendige justeringer underveis basert på egne observasjoner og andres tilbakemeldinger
- Studenten kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen geomatikk og vurdere relevansen for en problemstilling innen fagfeltet
- kan innhente og bruke informasjon for å arbeide med faglige problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre arbeidsprosesser som omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgaver innenfor geomatikk både selvstendig og sammen med andre
- kan arbeide etter etiske krav og retningslinjer som gjelder for faget
- kan delta i den faglige debatten
- kan delta i etablering og videreutvikling av en virksomhet innen fagfeltet geomatikk og på denne måten bidra til positiv organisasjonsutvikling