SPE3002 Spesialpedagogisk teori
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studieemnet undersøker tidsaktuelle problemstillinger i spesialpedagogikk i lys av sentrale begreper og teorier i samfunnsvitenskap. Sentralt i dette arbeidet står teoretisering og aktualisering av spesialpedagogikken.
Spesialpedagogikk som vitenskap skal ikke bare utvikle kunnskap om fagets emne, men også gi grunnlag for spesialpedagogisk handling. Emnet i spesialpedagogisk teori inviterer derfor studentene til å diskutere spenningsforholdet mellom spesialpedagogisk forskning, politikk og ulike interesser i praksisfeltet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan kunnskap blir teoretiske perspektiver
- har kunnskap om hvordan det spesialpedagogiske feltet kan undersøkes i lys av sentrale samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- har kunnskap om hvordan man kan analysere spesialpedagogiske temaer og utfordringer i lys av disse begrepene og teoriene med vekt på forholdet mellom individ og samfunn, og forholdet mellom forskning, politikk og praksis
Studenten
- kan bruke teori til å forstå og undersøke spesialpedagogiske temaer og utfordringer
- kan forklare forholdet mellom ulike teoretiske posisjoner og implikasjoner av disse for spesialpedagogisk forskning, politikk og praksis
- kan identifisere og vurdere sentralt spesialpedagogisk fagstoff og formidle dette både muntlig og skriftlig
- kan delta i den offentlige debatten med drøfting av tidsaktuelle spesialpedagogiske utfordringer
I emnet vil arbeidsformen være litteraturstudier på egen hånd og i studiegrupper, samt seminar og undervisning med studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene møter forberedt til samlingene.
Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100 |