SPE3002 Spesialpedagogisk teori

    • Emnekode
      SPE3002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Studieemnet undersøker tidsaktuelle problemstillinger i spesialpedagogikk i lys av sentrale begreper og teorier i samfunnsvitenskap. Sentralt i dette arbeidet står teoretisering og aktualisering av spesialpedagogikken.

Spesialpedagogikk som vitenskap skal ikke bare utvikle kunnskap om fagets emne, men også gi grunnlag for spesialpedagogisk handling. Emnet i spesialpedagogisk teori inviterer derfor studentene til å diskutere spenningsforholdet mellom spesialpedagogisk forskning, politikk og ulike interesser i praksisfeltet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan kunnskap blir teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om hvordan det spesialpedagogiske feltet kan undersøkes i lys av sentrale samfunnsvitenskapelige begreper og teorier 
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere spesialpedagogiske temaer og utfordringer i lys av disse begrepene og teoriene med vekt på forholdet mellom individ og samfunn, og forholdet mellom forskning, politikk og praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke teori til å forstå og undersøke spesialpedagogiske temaer og utfordringer
  • kan forklare forholdet mellom ulike teoretiske posisjoner og implikasjoner av disse for spesialpedagogisk forskning, politikk og praksis
  • kan identifisere og vurdere sentralt spesialpedagogisk fagstoff og formidle dette både muntlig og skriftlig
  • kan delta i den offentlige debatten med drøfting av tidsaktuelle spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vil arbeidsformen være litteraturstudier på egen hånd og i studiegrupper, samt seminar og undervisning med studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene møter forberedt til samlingene.

Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

75 % obligatorisk fremmøte og deltakelse i forelesninger og seminarer.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Special-educational theory
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Master i spesialpedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)