SPE3002 Spesialpedagogisk teori

    • Emnekode
      SPE3002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Studieemnet undersøker tidsaktuelle problemstillinger i spesialpedagogikk i lys av sentrale begreper og teorier i samfunnsvitenskap. Sentralt i dette arbeidet står teoretisering og aktualisering av spesialpedagogikken.

Spesialpedagogikk som vitenskap skal ikke bare utvikle kunnskap om fagets emne, men også gi grunnlag for spesialpedagogisk handling. Emnet i spesialpedagogisk teori inviterer derfor studentene til å diskutere spenningsforholdet mellom spesialpedagogisk forskning, politikk og ulike interesser i praksisfeltet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan kunnskap blir teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om hvordan det spesialpedagogiske feltet kan undersøkes i lys av sentrale samfunnsvitenskapelige begreper og teorier 
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere spesialpedagogiske temaer og utfordringer i lys av disse begrepene og teoriene med vekt på forholdet mellom individ og samfunn, og forholdet mellom forskning, politikk og praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke teori til å forstå og undersøke spesialpedagogiske temaer og utfordringer
  • kan forklare forholdet mellom ulike teoretiske posisjoner og implikasjoner av disse for spesialpedagogisk forskning, politikk og praksis
  • kan identifisere og vurdere sentralt spesialpedagogisk fagstoff og formidle dette både muntlig og skriftlig
  • kan delta i den offentlige debatten med drøfting av tidsaktuelle spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vil arbeidsformen være litteraturstudier på egen hånd og i studiegrupper, samt seminar og undervisning med studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene møter forberedt til samlingene.

Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.

Arbeidskrav

75 % obligatorisk fremmøte og deltakelse i forelesninger og seminarer.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Special-educational theory
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Master i spesialpedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)