SPE3002 Spesialpedagogisk teori
- EmnekodeSPE3002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studieemnet undersøker tidsaktuelle problemstillinger i spesialpedagogikk i lys av sentrale begreper og teorier i samfunnsvitenskap. Sentralt i dette arbeidet står teoretisering og aktualisering av spesialpedagogikken.
Spesialpedagogikk som vitenskap skal ikke bare utvikle kunnskap om fagets emne, men også gi grunnlag for spesialpedagogisk handling. Emnet i spesialpedagogisk teori inviterer derfor studentene til å diskutere spenningsforholdet mellom spesialpedagogisk forskning, politikk og ulike interesser i praksisfeltet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan kunnskap blir teoretiske perspektiver
- har kunnskap om hvordan det spesialpedagogiske feltet kan undersøkes i lys av sentrale samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- har kunnskap om hvordan man kan analysere spesialpedagogiske temaer og utfordringer i lys av disse begrepene og teoriene med vekt på forholdet mellom individ og samfunn, og forholdet mellom forskning, politikk og praksis
Studenten
- kan bruke teori til å forstå og undersøke spesialpedagogiske temaer og utfordringer
- kan forklare forholdet mellom ulike teoretiske posisjoner og implikasjoner av disse for spesialpedagogisk forskning, politikk og praksis
- kan identifisere og vurdere sentralt spesialpedagogisk fagstoff og formidle dette både muntlig og skriftlig
- kan delta i den offentlige debatten med drøfting av tidsaktuelle spesialpedagogiske utfordringer
I emnet vil arbeidsformen være litteraturstudier på egen hånd og i studiegrupper, samt seminar og undervisning med studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene møter forberedt til samlingene.
Gjennom emnet gis frivillige arbeidsoppgaver med relevans for eksamen, med tilbud om veiledning.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100 |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.