SPE2150 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE2150
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk and SPE2130Spesialpedagogisk praksis
Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling, skal studentene kritisk undersøke hvordan samspillet mellom individet og samfunnet påvirker deltakelse, inkludering og rettigheter i spesialpedagogiske sammenhenger. Studentene skal fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.
Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap og forståelse innenfor valgt fordypningstema i spesialpedagogikk
- har kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, teori, metodisk tilnærming, analyse og drøfting
- har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
Studenten
- kan utvikle en problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
- kan bruke spesialpedagogisk terminologi skriftlig og i muntlig fremstilling
- kan presentere og diskutere valgt tematikk både i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
- kan analysere, kritisk vurdere og gi tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres empiriske og teoretiske arbeid
- kan skrive en akademisk tekst
Studenten
- kan reflektere kritisk over forskning og forskerrollen
- kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål
- kan skrive bacheloroppgaven i henhold til retningslinjene
- kan bidra med spesialpedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.
- Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
- 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på samlinger
- En muntlig presentasjon
- 2 obligatoriske møter med veileder
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (2 - 4) |
|
Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en justerende muntlig eksamen
Bacheloroppgaven skal primært leveres i gruppe på 2-4 studenter. Oppgaver skal være på 8500 ord (+/- 10%).
Muntlig eksamen er individuell for alle. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig sensur på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen.
Eksamen evalueres ut fra gradert karakterskala fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.