SPE2150 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      SPE2150
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk and SPE2130Spesialpedagogisk praksis 

Emnets innhold

Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling, skal studentene kritisk undersøke hvordan samspillet mellom individet og samfunnet påvirker deltakelse, inkludering og rettigheter i spesialpedagogiske sammenhenger. Studentene skal fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.

Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap og forståelse innenfor valgt fordypningstema i spesialpedagogikk
  • har kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, teori, metodisk tilnærming, analyse og drøfting
  • har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
Ferdigheter

Studenten  

  • kan utvikle en problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
  • kan bruke spesialpedagogisk terminologi skriftlig og i muntlig fremstilling
  • kan presentere og diskutere valgt tematikk både i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
  • kan analysere, kritisk vurdere og gi tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres empiriske og teoretiske arbeid
  • kan skrive en akademisk tekst
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere kritisk over forskning og forskerrollen
  • kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål 
  • kan skrive bacheloroppgaven i henhold til retningslinjene
  • kan bidra med spesialpedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.  

 

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
  • 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på samlinger
  • En muntlig presentasjon
  • 2 obligatoriske møter med veileder

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (2 - 4)
  • Alle
Eksamen

Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave, etterfulgt av en justerende muntlig eksamen

Bacheloroppgaven skal primært leveres i gruppe på 2-4 studenter. Oppgaver skal være på 8500 ord (+/- 10%).

Muntlig eksamen er individuell for alle. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i innlevert bacheloroppgave. Studentene får en foreløpig sensur på den innleverte oppgaven. Gjennom muntlig eksamen kan foreløpig karakter justeres individuelt.

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen.
 

Eksamen evalueres ut fra gradert karakterskala fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SPE1009 Participation, inclusion and justice
15
Emnenavn på engelsk: 
Bachelor thesis/ Participation, Inclusion and Justice – implications for education and social work
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)