SPE2150 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      SPE2150
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk and SPE2130Spesialpedagogisk praksis 

Emnets innhold

Gjennom arbeid med en selvstendig utformet problemstilling skal studentene kritisk undersøke hvordan samspillet mellom individet og samfunnet påvirker deltakelse, inkludering og rettigheter i spesialpedagogiske sammenhenger. Studentene skal fordype seg i forskningsmetode, samle eget materiale og skrive en vitenskapelig tekst i form av en bacheloroppgave.

Studentene skal selv samle inn materiale til bacheloroppgaven, individuelt, i par eller i gruppe på 3 personer med utgangspunkt i en prosjektbeskrivelse.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap og forståelse innenfor valgt fordypningstema i spesialpedagogikk
  • har kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, teori, metodisk tilnærming, analyse og drøfting
  • har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
Ferdigheter

Studenten  

  • kan utvikle en problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, og anvende relevante forskningsmetoder i egen datainnsamling
  • kan bruke spesialpedagogisk terminologi skriftlig og i muntlig fremstilling
  • kan presentere og diskutere valgt tematikk både i skriftlig og muntlig framstilling og argumentasjon
  • kan analysere, kritisk vurdere og gi tilbakemelding på argumentasjon i eget og andres empiriske og teoretiske arbeid
  • kan skrive en akademisk tekst
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere kritisk over forskning og forskerrollen
  • kan forholde seg selvstendig, kritisk og kreativt til forskning og forskningsetiske spørsmål 
  • kan skrive bacheloroppgaven i henhold til retningslinjene
  • kan bidra med spesialpedagogiske perspektiver på aktuelle samfunnsspørsmål
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har varierte arbeids- og undervisningsformer, og vektlegger aktiv deltakelse der studentene tar utgangspunkt i egne erfaringer, ideer og kunnskap. Sentralt står studentenes arbeid med egen bacheloroppgave og faglitteratur, og å gi tilbakemeldinger og videreutvikle eget prosjekt og tekst i lys av respons fra veileder og medstudenter.  

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlig innlevering av prosjektbeskrivelse
  • 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på fysiske samlinger
  • En muntlig presentasjon
  • 2 obligatoriske møter med veileder

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Alle
Eksamen

Bacheloroppgaven skal gjennomføres som en skriftlig oppgave.

Bacheloroppgaven kan leveres individuelt, i par eller i gruppe på 3 personer.

  • Individuell oppgave skal være på 7500 ord (+/- 10%)
  • Oppgaver som er skrevet i par skal være på 8000 ord (+/- 10%)
  • Oppgaver som er skrevet i grupper på 3 personer skal være på 8500 ord (+/- 10%).
     

Eksamen evalueres ut fra gradert karakterskala fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SPE1009 Participation, inclusion and justice
15
Emnenavn på engelsk: 
Bachelor thesis/ Participation, Inclusion and Justice – implications for education and social work
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)