Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      SPE2120
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: PED1010 Examen philosophicum og PED1011 Examen facultatum, eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Bygger videre på innholdet i examen philosophicum og examen facultatum l, og er en innføring i vitenskapelig metode knyttet til forskning på temaer relevante for (spesial)pedagogikk som fagområde.
  • Forskjellige metodiske tilnærminger og forskningstradisjoner blir presentert og knyttet til sine respektive vitenskapsfilosofiske utgangspunkt.
  • Spesialpedagogikkfagets nærhet til praksisfeltet fordrer en særlig bevisstgjøring av forskjeller mellom pedagogiske metoder og forskningsmetoder. Dette vil bli vektlagt.
  • Spørsmål knyttet til spesialpedagogisk forskning som del av humaniora og/eller samfunnsvitenskap vil bli belyst og drøftet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenheng mellom problemstilling, metodiske tilnærminger og analyse
  • har kunnskap om kilder til og tolkning av statistikk på relevante temaområder
  • har kunnskap om formelle regler for skriving av en selvstendig vitenskapelig tekst
  • har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere valg av metodiske og teoretiske ressurser knyttet til problemstilling i eksisterende forskningsprosjekter individuelt og i samarbeid med andre studenter
  • kan finne, vurdere, reflektere og anvende kunnskap selvstendig og i felleskap slik at det belyser en spesialpedagogisk problemstilling   
  • kan forholde seg analytisk og etisk til et empirisk eller teoretisk materiale
  • kan anvende spesialpedagogisk terminologi i skriftlig framstilling og argumentasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne frem til og vurdere et utvalg av spesialpedagogikkfagets teoretiske og metodiske ressurser
  • kan se sammenhenger mellom vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsmetoder generelt, og i det spesialpedagogiske fagfeltet spesielt
  • kan reflektere over spesialpedagogisk forskning og forskningsetiske spørsmål
Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet vil det i hovedsak bli lagt vekt på

  • problembasert tilnærming samt samarbeidslæring vektlegges
  • selvstudium
  • forelesninger
  • seminarer
  • gruppearbeid
  • veiledning – tilknyttet arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % oppmøte og deltakelse på seminar
  • ett individuelt skriftlig arbeid med gitt problemstilling
  • ett i gruppe der gruppa selv utvikler problemstillingen og presenterer arbeidet for de øvrige studentene

 Studentene får tilbakemelding på arbeidskravene.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 timer Time(r)
  • Alle
Eksamen

Skriftlig 48 timers individuell hjemmeeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Research methods in special education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)