SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: PED1010 Examen philosophicum og PED1011 Examen facultatum, eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Bygger videre på innholdet i examen philosophicum og examen facultatum l, og er en innføring i vitenskapelig metode knyttet til forskning på temaer relevante for (spesial)pedagogikk som fagområde.
  • Forskjellige metodiske tilnærminger og forskningstradisjoner blir presentert og knyttet til sine respektive vitenskapsfilosofiske utgangspunkt.
  • Spesialpedagogikkfagets nærhet til praksisfeltet fordrer en særlig bevisstgjøring av forskjeller mellom pedagogiske metoder og forskningsmetoder. Dette vil bli vektlagt.
  • Spørsmål knyttet til spesialpedagogisk forskning som del av humaniora og/eller samfunnsvitenskap vil bli belyst og drøftet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenheng mellom problemstilling, metodiske tilnærminger og analyse
  • har kunnskap om kilder til og tolkning av statistikk på relevante temaområder
  • har kunnskap om formelle regler for skriving av en selvstendig vitenskapelig tekst
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere valg av metodiske og teoretiske ressurser knyttet til problemstilling i eksisterende forskningsprosjekter
  • kan finne, vurdere og anvende kunnskap slik at det belyser en spesialpedagogisk problemstilling
  • kan forholde seg analytisk til et empirisk eller teoretisk materiale
  • kan anvende fagets terminologi i skriftlig framstilling og argumentasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne frem til og vurdere et utvalg av spesialpedagogikkfagets teoretiske og metodiske ressurser
  • kan se sammenhenger mellom vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsmetoder generelt, og i det spesialpedagogiske fagfeltet spesielt
Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet vil det i hovedsak bli lagt vekt på

  • problembasert tilnærming samt samarbeidslæring vektlegges
  • selvstudium
  • forelesninger
  • seminarer
  • gruppearbeid
  • veiledning – tilknyttet arbeidskrav
Arbeidskrav
  • 75 % oppmøte og deltakelse på forelesninger og seminarer de første tre ukene
  • ett individuelt skriftlig arbeid med gitt problemstilling
  • ett i gruppe der gruppa selv utvikler problemstillingen og presenterer arbeidet for de øvrige studentene

 Studentene får tilbakemelding på arbeidskravene.

Vurdering

Muntlig eksamen i grupper på 2-5 studenter.

Gruppen får en oppgave, og gis 2 timer til å utarbeide en besvarelse i form av en presentasjon. Oppgaven og presentasjonen utgjør innholdet i muntlig eksamen.

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven og presentasjonen. Det gis en felles karakter for gruppa.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 5)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk