SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE2120
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: PED1010 Examen philosophicum og PED1011 Examen facultatum, eller tilsvarende.
- Bygger videre på innholdet i examen philosophicum og examen facultatum l, og er en innføring i vitenskapelig metode knyttet til forskning på temaer relevante for (spesial)pedagogikk som fagområde.
- Forskjellige metodiske tilnærminger og forskningstradisjoner blir presentert og knyttet til sine respektive vitenskapsfilosofiske utgangspunkt.
- Spesialpedagogikkfagets nærhet til praksisfeltet fordrer en særlig bevisstgjøring av forskjeller mellom pedagogiske metoder og forskningsmetoder. Dette vil bli vektlagt.
- Spørsmål knyttet til spesialpedagogisk forskning som del av humaniora og/eller samfunnsvitenskap vil bli belyst og drøftet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenheng mellom problemstilling, metodiske tilnærminger og analyse
- har kunnskap om kilder til og tolkning av statistikk på relevante temaområder
- har kunnskap om formelle regler for skriving av en selvstendig vitenskapelig tekst
- har grunnleggende kjennskap til kriterier for god forskning, herunder kildekritikk og forskningsetikk
Studenten
- kan vurdere valg av metodiske og teoretiske ressurser knyttet til problemstilling i eksisterende forskningsprosjekter individuelt og i samarbeid med andre studenter
- kan finne, vurdere, reflektere og anvende kunnskap selvstendig og i felleskap slik at det belyser en spesialpedagogisk problemstilling
- kan forholde seg analytisk og etisk til et empirisk eller teoretisk materiale
- kan anvende spesialpedagogisk terminologi i skriftlig framstilling og argumentasjon
Studenten
- kan finne frem til og vurdere et utvalg av spesialpedagogikkfagets teoretiske og metodiske ressurser
- kan se sammenhenger mellom vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsmetoder generelt, og i det spesialpedagogiske fagfeltet spesielt
- kan reflektere over spesialpedagogisk forskning og forskningsetiske spørsmål
I dette emnet vil det i hovedsak bli lagt vekt på
- problembasert tilnærming samt samarbeidslæring vektlegges
- selvstudium
- forelesninger
- seminarer
- gruppearbeid
- veiledning – tilknyttet arbeidskrav
- 75 % oppmøte og deltakelse på seminar
- ett individuelt skriftlig arbeid med gitt problemstilling
- ett i gruppe der gruppa selv utvikler problemstillingen og presenterer arbeidet for de øvrige studentene
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 timer Time(r) |
|
Skriftlig 48 timers individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet