Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SPE2110 Individ, institusjon og fellesskap

    • Emnekode
      SPE2110
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Bestått 15 studiepoeng pedagogiske/spesialpedagogiske fag 

Emnets innhold

Emnet retter oppmerksomhet mot ulike samfunnsinstitusjoner, og undersøker hvordan utviklingen av det moderne velferdssamfunn kan ha lagt føringer for institusjonalisering og profesjonalisering. Undersøkelsene knyttes til barnehage, skole, andre samfunnsinstitusjoner og samfunnslivet.
Emnet aktualiserer forholdet mellom individ og institusjon gjennom lovverk og retningslinjer som regulerer forholdet mellom stat/person og individ/ fellesskap. Emnet gir kunnskap om forvaltning knyttet til rettigheter angående spesialpedagogiske tiltak i samfunnsinstitusjoner og samfunnslivet, og hvem som er involvert i disse prosessene. Spesialpedagogen skal forstå forholdet mellom individ, institusjon og fellesskap.

Samfunnsidealer og prinsipper om blant annet inkludering, anerkjennelse, makt og universell utforming åpner for å undersøke hvordan spesialpedagogiske perspektiver kan angå og anvendes i ulike institusjoner og/eller organisasjoner.

Emnet legger vekt på å formidle nyere forskning som omhandler temaene i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om forholdet mellom individ, fellesskap og samfunnsinstitusjoner i lys av velferdsstaten
  • har kunnskap om forvaltning som regulerer blant annet retten til spesialpedagogiske tiltak
  • har kunnskap om samfunnsidealer som ligger til grunn for utforming av prinsipper som inkludering, anerkjennelse, makt og universell utforming på ulike samfunnsarenaer
  • har innsikt i spesialpedagogens profesjonsrolle knyttet til institusjonelle krav og utfordringer
  • har kunnskap om metoder for undersøkelse og kartlegging av et avgrenset empirisk felt
Ferdigheter

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende lovverk, retningslinjer, relevante teorier og begreper både på individ- og institusjonsnivå i en spesialpedagogisk kontekst på en etisk forsvarlig måte
  • kan benytte resultater fra forskning og utviklingsarbeid som grunnlag for å reflektere rundt institusjonalisering og spesialpedagogens rolle
  • kan utarbeide et rammeverk for undersøkelse eller kartlegging av et avgrenset empirisk felt, forankret i faglitteratur og evaluere det i lys av teori
  • kan rapportere og teoretisere funn og kritisk reflektere rundt etiske utfordringer ved å anvende et rammeverk for undersøkelse og kartlegging
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og kan søke etter, analysere og vurdere dette kritisk
  • kan gjøre rede for sentrale spesialpedagogiske problemstillinger i eget arbeid og som deltaker i faglige fellesskap, og argumentere og begrunne disse faglig
  • kan trekke ut hovedlinjer fra emnets fagstoff, være analytiske, kritiske og reflekterte over spesialpedagogisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
  • Feltprosjekt
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Arbeidskrav

Feltprosjekt
Dette er et gruppebasert feltprosjekt, hvor studentene skal oppsøke og etablere et definert felt for nærmere undersøkelser. Dette kan være en pedagogisk institusjon eller en annen samfunnsinstitusjon/-organisasjon som driver virksomheter rettet mot medmennesker (en bedrift, et idrettslag, et borettslag, en menighet o.l.). Studentene vil gjennom prosjektet i aktiv deltagelse, observasjon og intervju skaffe seg kunnskap om institusjonen/organisasjonen, menneskene som jobber der og om forholdet mellom individ og institusjon. Prosjektet skal undersøke, analysere og reflektere kritisk over hvilke praksiser som eksisterer for å skape og ivareta inkluderende og gode fellesskap, i lys av hva de har lært gjennom emnet.
Gruppene velger selv hvilke virksomhet de vil undersøke, men det er viktig at feltet/ virksomheten har tydelige uttalte strategier for inkludering, og at arbeidet virksomheten utfører kan kobles til emnets innhold.

Obligatoriske aktiviteter
  • 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på forelesninger og seminar
  • Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave 
  • Arbeidskrav 2: Individuell oppgave 
  • Arbeidskrav 3: Feltprosjekt i gruppe med presentasjon - med forankring i arbeidskrav 1. 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
30 Minutt(er)
  • Alle
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Emnenavn på engelsk: 
Individuals, institutions and communities
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)