SPE2110 Individ, institusjon og fellesskap
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Bestått 15 studiepoeng pedagogiske/spesialpedagogiske fag
Emnet betrakter barnehage og skole som samfunnsinstitusjoner, og undersøker hvordan utviklingen av det moderne velferdssamfunn kan ha lagt føringer for institusjonalisering og profesjonalisering. Undersøkelsene knyttes hovedsakelig til barnehage og skole, men også til andre deler av samfunnslivet.
Emnet aktualiserer forholdet mellom individ og institusjon gjennom lovverk og retningslinjer som regulerer forholdet mellom stat/person og individ/ fellesskap. Emnet gir kunnskap om rettigheter knyttet til spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole, og hvem som er involvert i disse prosessene. Spesialpedagogen som profesjonsutøver er her i møte med individet og institusjonen - og i samarbeid med ulike instanser.
Samfunnsidealer og prinsipper om inkludering og universell utforming åpner for å undersøke hvordan spesialpedagogiske perspektiver kan angå og anvendes i ulike institusjoner og/eller organisasjoner.
Studenten vil gjennom 15 dagers prosjektperiode skaffe seg innblikk i:
- hvordan ulike institusjoner/ organisasjoner arbeider med inkluderende praksiser
- hvem som er involvert i arbeidet
- institusjoners generelle arbeid med forebygging og utvikling av gode utviklings- og læringsmiljøer
Emnet legger vekt på å formidle nyere forskning som omhandler temaene i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehage og skole som samfunnsinstitusjon i lys av velferdsstaten
- har kunnskap om lovverk og retningslinjer som rammer inn og regulerer blant annet retten til spesialpedagogiske tiltak
- har kunnskap om samarbeidsinstanser for forvaltning av spesialpedagogiske rettigheter
- har kunnskap om menneske- og samfunnssyn som ligger til grunn for prinsipper som inkludering og universell utforming på ulike samfunnsarenaer
- har innsikt i spesialpedagogens profesjonsrolle knyttet til institusjonelle krav og utfordringer
- har kunnskap om metoder for undersøkelse og kartlegging av et avgrenset empirisk felt
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende lovverk både på individ- og institusjonsnivå i en spesialpedagogisk kontekst
- kan benytte resultater fra forskning og utviklingsarbeid som grunnlag for å reflektere rundt institusjonalisering og spesialpedagogens rolle
- kan utarbeide et rammeverk for undersøkelse eller kartlegging av et avgrenset empirisk felt, forankret i faglitteratur og evaluere det i lys av teori
- kan rapportere og teoretisere funn og kritisk reflektere rundt etiske utfordringer ved å anvende et rammeverk for undersøkelse og kartlegging
Studenten
- har innsikt i relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og kunne søke etter, analysere og vurdere dette kritisk
- kan gjøre rede for sentrale spesialpedagogiske problemstillinger i eget arbeid og som deltaker i faglige fellesskap, og argumentere og begrunne disse faglig
- kan vurdere generell bruk og kjenner begrunnelser for kartlegging generelt
- kan trekke ut hovedlinjer fra pensum, være analytiske, kritiske og reflekterte over spesialpedagogisk praksis
- 15 dagers prosjektarbeid
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
- Veiledning – knyttet til arbeidskrav
Prosjektarbeid
Dette er gruppebasert arbeid, hvor studentene skal oppsøke og etablere et definert felt for nærmere undersøkelser. Dette kan være en pedagogisk institusjon eller en annen samfunnsinstitusjon/-organisasjon som driver virksomheter rettet mot medmennesker (en bedrift, et idrettslag, et borettslag, en menighet …). Studentene vil gjennom prosjektet i aktiv deltagelse, observasjon og intervju skaffe seg kunnskap om institusjonen/ organisasjonen, menneskene som jobber der og om forholdet mellom individ og institusjon. Prosjektet skal undersøke, analysere og reflektere kritisk over hvilke praksiser som eksisterer for å skape og ivareta inkluderende og gode utviklings- og læringsmiljø, i lys av hva de har lært gjennom emnet.
Gruppene velger selv hvilke virksomhet de vil undersøke, men det er viktig at feltet/ virksomheten har tydelige uttalte strategier for inkludering, og at arbeidet virksomheten utfører kan kobles til emnets innhold.
- 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på forelesninger og seminar
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave
- Arbeidskrav 2: Individuell oppgave
- Arbeidskrav 3: Prosjektarbeid i gruppe med presentasjon - med forankring i arbeidskrav 1.
48-timers individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
|