PEDD2001 Innføring i spesialpedagogikk – behov og arbeidsmåter
- EmnekodePEDD2001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studentene vil i emnet få en innføring i spesialpedagogisk historie, teoriutvikling og samfunnsmandat. De vil bli presentert for sentrale begreper i spesialpedagogisk teori og praksis. Emnet gir en innføring i ulike forståelsesmåter og tilnærminger i lovverk og saksgang for individuell tilrettelegging.
Videre vil betydningen av god dialog og samhandling mellom ulike aktører i den spesialpedagogiske praksis bli belyst. Studentene vil få en grunnleggende innsikt i det spesialpedagogiske støttesystemets oppbygging og funksjon, og i samarbeidet mellom de ulike aktørene.
Emnet gir også en innføring i ulike lærevansker og funksjonsnedsettelser, og arbeidsmåter knyttet til disse, både med tanke på forebygging, pedagogisk utredning, oppfølging og tiltak.
Emnet gir en innføring i spesialpedagogens rolle i dag.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historie, teoriutvikling og samfunnsmandat.
- har kunnskap om sentrale begreper spesialpedagogisk teori og praksis.
- kan gjøre rede for det spesialpedagogiske støttesystemets oppbygging og funksjon.
- kan gjøre rede for lovverk og saksgang for å utløse individuelle rettigheter.
- har kunnskap om høyfrekvente vanskekategorier og spesialpedagogiske tilnærminger.
Studenten
- kan anvende historiske fremstillinger til å identifisere og analysere aspekter ved dagens spesialpedagogiske fagfelt i teori og praksis
- kan beherske et faglig begrepsapparat både muntlig og skriftlig
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse.
- kan skrive akademiske tekster
Studenten
- kan vise innsikt i og evne til å drøfte relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger.
- kan reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og transformerende.
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig og gjennom det bidra til utvikling av god praksis.
Innføring i spesialpedagogikk – behov og arbeidsmåter er et samlingsbasert emne, med to samlinger, hver samling er på to dager. Samlingene suppleres med nettforelesninger og/eller nettressurser.
Under samlinger blir det lagt opp til forelesninger, diskusjoner og arbeid i grupper/seminar. Egenaktivitet/selvstudium er en forutsetning for gjennomføringen, og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
- 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på all undervisningsaktivitet
- Ett individuelt arbeidskrav
- Ett arbeidskrav i gruppe
For å gå opp til eksamen kreves det at obligatoriske arbeidskrav er gjennomført og godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 7 Dag(er) |
|
7 dagers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
SPE2003/2 Spesialpedagogikk: Behov og arbeidsmåter | 15 | ||
SPE2005/1 Deltakelse og marginalisering del 2 | 15 | ||
SPE2004 Deltakelse og marginalisering del 2 | 15 |