PEDD2001 Spesialpedagogikk - behov og arbeidsmåter
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studentene vil i emnet få en innføring i spesialpedagogisk arbeid, både på individ- og systemnivå. De vil få en innføring i ulike forståelsesmåter og tilnærminger i spesialpedagogisk arbeid, og hva som utløser retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.
Videre vil betydningen av god dialog og samhandling mellom ulike aktører i den spesialpedagogiske praksis bli belyst. Studentene vil få en grunnleggende innsikt i det spesialpedagogiske støttesystemets oppbygging og funksjon, og i samarbeidet mellom de ulike aktørene.
Emnet gir også en innføring i ulike lærevansker og funksjonsnedsettelser, og arbeidsmåter knyttet til disse, både med tanke på forebygging, pedagogisk utredning, oppfølging og tiltak.
Emnet gir en innføring i spesialpedagogens rolle i dag.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kjennskap til overordnete prinsipper, forståelsesmåter og tilnærminger i spesialpedagogisk arbeid.
- har kunnskap om betydningen av dialog og samarbeid i spesialpedagogisk arbeid, og hva som kjennetegner en god og likeverdig dialog.
- kan gjøre rede for det spesialpedagogiske støttesystemets oppbygging og funksjon.
- kan gjøre rede for den spesialpedagogiske tiltakskjeden i forbindelse med spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.
- har kunnskap om ulike lærevansker og funksjonsnedsettelser, og spesialpedagogiske arbeidsmåter.
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne valg.
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse.
Studenten
- kan vise innsikt i og evne til å drøfte relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger.
- kan reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og transformerende.
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig og gjennom det bidra til utvikling av god praksis.
Spesialpedagogikk – behov og arbeidsmåter er et samlingsbasert emne, med to samlinger, hver samling er på to dager. Samlingene suppleres med nettforelesninger og/eller nettressurser.
Under samlinger blir det lagt opp til forelesninger, diskusjoner og arbeid i grupper/seminar. Egenaktivitet/selvstudium er en forutsetning for gjennomføringen, og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Emnet har tre obligatoriske arbeidskrav, hvorav det ene er minimum 50 % oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet.
For å gå opp til eksamen kreves det at obligatoriske arbeidskrav er gjennomført og godkjent.
Emnet avsluttes med 7 dagers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 7 Dag(er) |
|
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
SPE2003/2 Spesialpedagogikk: Behov og arbeidsmåter | 15 | ||
SPE2005/1 Deltakelse og marginalisering del 2 | 15 | ||
SPE2004 Deltakelse og marginalisering del 2 | 15 |