PEDD1003 Utdanning og sosialiseringshistorie
- EmnekodePEDD1003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet tar for seg barndommen fra antikken og fram til vår tid. Det legges vekt på endringer i oppdragelsessynet og endringer i tenkningen rundt opplæring og utdanning. Ved å gi et historisk blikk på barn og unge, kan oppvekst og utdanning vurderes opp mot samfunnsgitte betingelser.
Emnet er konsentrert om sentrale begreper som oppdragelse, sosialisering, utdanningssystemet, institusjoner og organisasjoner og hovedtrekkene i skoleutviklingen fram til det 21. århundre. Emnet omfatter både realhistorie og den pedagogiske idehistorie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
- har oversikt over hovedtrekkene i barndommens historie fra antikken til i dag og har en forståelse av årsakene til sentrale endringer over tid.
- har oversikt over den historiske utviklingen av pedagogiske institusjoner, skoler og utdanning i nyere tid og har en forståelse for de forhold som ligger til grunn for utforming av og endring på dette feltet både med hensyn til politiske, kulturelle, sosiale, økonomiske og pedagogiske forhold.
Studenten
- kan reflektere over historiske sammenhenger mellom vilkår for oppvekst, pedagogiske institusjoner, skole og utdanning.
- kan formidle fagets innhold både muntlig og skriftlig.
- kan på egen hånd søke litteratur om de tema som tas opp i emnet, lese tekster og framstille skriftlig hovedinnhold og kjernepunkt fra tekstene.
Studenten
- har innsikt i forholdet mellom den historiske utviklingen av pedagogiske institusjoner og samfunnsendringer samt i individets stilling i kunnskapssamfunnet
- har historisk bevissthet om barndommens og pedagogikkens avhengighet av tid og sted.
- kan kritisk vurdere barn og unges oppvekstsvilkår.
Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med fokus både på samarbeid og egenaktivitet. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles arbeidsoppgaver og bidrar til et bra læringsmiljø.
Det er tre obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å gå opp til eksamen:
- Individuell fagoppgave med utgangspunkt i utdannings- og sosialiseringshistorie.
- Litteraturstudie med grupperapport. I litteraturstudien skal studentene i gruppe gjennomgå og reflektere over en del av pensum. Arbeidet skal resultere i en rapport eller medieprodukt med vekt på referat av kjernepunkter.
- Minimum 75% oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
Eksamen er en skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager.
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
GPD1001/2 Kunnskap, læring og pedagogisk arbeid | 15 | Emnet overlapper sammen med pedflex p1 «Pedagogiske grunnbegreper i teori og praksis» GPD 1001 og ped 1002. | |
PED1002 Kunnskap, læring og pedagogisk arbeid | 15 | Emnet overlapper sammen med pedflex p1 «Pedagogiske grunnbegreper i teori og praksis» GPD 1001 og ped 1002. |