PEDD1003 Utdanning og sosialiseringshistorie

    • Emnekode
      PEDD1003
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet tar for seg barndommen fra antikken og fram til vår tid. Det legges vekt på endringer i oppdragelsessynet og endringer i tenkningen rundt opplæring og utdanning. Ved å gi et historisk blikk på barn og unge, kan oppvekst og utdanning vurderes opp mot samfunnsgitte betingelser.

Emnet er konsentrert om sentrale begreper som oppdragelse, sosialisering, utdanningssystemet, institusjoner og organisasjoner og hovedtrekkene i skoleutviklingen fram til det 21. århundre. Emnet omfatter både realhistorie og den pedagogiske idehistorie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over hovedtrekkene i barndommens historie fra antikken til i dag og har en forståelse av årsakene til sentrale endringer over tid.
  • har oversikt over den historiske utviklingen av pedagogiske institusjoner, skoler og utdanning i nyere tid og har en forståelse for de forhold som ligger til grunn for utforming av og endring på dette feltet både med hensyn til politiske, kulturelle, sosiale, økonomiske og pedagogiske forhold.
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over historiske sammenhenger mellom vilkår for oppvekst, pedagogiske institusjoner, skole og utdanning.
  • kan formidle fagets innhold både muntlig og skriftlig.
  • kan på egen hånd søke litteratur om de tema som tas opp i emnet, lese tekster og framstille skriftlig hovedinnhold og kjernepunkt fra tekstene.
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i forholdet mellom den historiske utviklingen av pedagogiske institusjoner og samfunnsendringer samt i individets stilling i kunnskapssamfunnet
  • har historisk bevissthet om barndommens og pedagogikkens avhengighet av tid og sted.
  • kan kritisk vurdere barn og unges oppvekstsvilkår.
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med fokus både på samarbeid og egenaktivitet. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles arbeidsoppgaver og bidrar til et bra læringsmiljø.

Obligatoriske aktiviteter

Det er tre obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å gå opp til eksamen:

  • Individuell fagoppgave med utgangspunkt i utdannings- og sosialiseringshistorie.
  • Litteraturstudie med grupperapport. I litteraturstudien skal studentene i gruppe gjennomgå og reflektere over en del av pensum. Arbeidet skal resultere i en rapport eller medieprodukt med vekt på referat av kjernepunkter.
  • Minimum 75% oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

Eksamen er en skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. 

Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
GPD1001/2 Kunnskap, læring og pedagogisk arbeid
15
Emnet overlapper sammen med pedflex p1 «Pedagogiske grunnbegreper i teori og praksis» GPD 1001 og ped 1002.
PED1002 Kunnskap, læring og pedagogisk arbeid
15
Emnet overlapper sammen med pedflex p1 «Pedagogiske grunnbegreper i teori og praksis» GPD 1001 og ped 1002.
Emnenavn på engelsk: 
Historical perspectives on Education and Socialization
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk, fleksibel
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)