PED4001 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- EmnekodePED4001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Faget har som mål å støtte studenten i å gjennomføre en Masterutdanning i Pedagogikk og Spesialpedagogikk. Det gir derfor et solid grunnlag i hovedaspektene innen vitenskapsfilosofi og forskningsmetodikk. Nyanseringer og mellomposisjoner vektlegges ved å knytte undervisningen til historiske og aktuelle vitenskapsteoretiske debatter. Hovedvekten vil bli lagt på debattene innenfor samfunnsvitenskap, og spesielt på de som er relevante i lys av fagområdene pedagogikk og spesialpedagogikk. I undervisningen presenteres grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiv, og det forklares hvordan de kan anvendes i forskning og i profesjonelt arbeid. Etiske aspekter ved pedagogisk og spesialpedagogisk forskning belyses, og det legges spesiell vekt på å problematisere metodiske utfordringer i forskning på personer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for pedagogikk og spesialpedagogikk
- Har inngående kunnskap om vitenskapelige metoder og deres teoretiske forankring
- Har kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor metodologi
- Har kunnskap om generaliseringsmuligheter og formidling av forskningsresultater
- Har inngående kunnskap om begreper og distinksjoner som gjør det mulig å reflektere systematisk over vitenskapelig virksomhet og analytiske refleksjonsprosesser
- Har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og prosedyrer
Studenten
- Kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
- Kan anvende kvalitetsvurdering innenfor metodologi for å vurdere vitenskapelig arbeid
- Kan analysere og kritisk vurdere vitenskapelige studier og refleksjonsprosesser
- Kan begrunne og formidle kunnskap ut fra ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- Kan formulere og begrunne forskbare problemstillinger
- Kan vurdere og diskutere relevante forskningsetiske problemstillinger
Studenten
- Kan fremføre gode begrunnelser for valg av metoder i vitenskapelig arbeid
- Kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver
Arbeidsformene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og seminarer, i tillegg til det individuelle arbeidet. Det vil bli gitt veiledning individuelt og gruppevis i forbindelse med studentarbeidene. Arbeidsformene og undervisningen vinkles i stor grad opp mot studentenes arbeid med masteroppgaven.
Emnet har tre arbeidskrav:
- Et individuelt skriftlig arbeid
- Et felles skriftlig gruppearbeid
- 75% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret.
De skriftlige arbeidene bygger på arbeid med praktiske oppgaver fra seminarene. Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell hjemmeeksamen om en vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk problemstilling. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
1MAVITEN/1 Vitenskapsteori og forskningsmetode | 15 | ||
PED3001/2 Vitenskapteori og forskningsmetode | 15 |