PED4001 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Undervisningen knyttes til ulike forklaringsmodeller og menneske- og samfunnssyn sett i lys av grunnleggende vitenskapelige forskningstradisjoner. Nyanseringer og mellomposisjoner vektlegges ved å knytte undervisningen til historiske og aktuelle vitenskapsteoretiske debatter. Hovedvekten vil bli lagt på debattene innenfor samfunnsvitenskap, og spesielt på de som er relevante i lys av fagområdene pedagogikk og spesialpedagogikk. I undervisningen presenteres grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiv, og det forklares hvordan de kan anvendes i forskning og i profesjonelt arbeid. Etiske aspekter ved pedagogisk og spesialpedagogisk forskning belyses, og det legges spesiell vekt på å problematisere metodiske utfordringer i forskning på personer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for pedagogikk og spesialpedagogikk
- Har inngående kunnskap om vitenskapelige metoder og deres teoretiske forankring
- Har kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor metodologi
- Har avansert kunnskap om generaliseringsmuligheter og formidling av forskningsresultater
- Har inngående kunnskap om begreper og distinksjoner som gjør det mulig å reflektere systematisk over vitenskapelig virksomhet og analytiske refleksjonsprosesser
- Har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og prosedyrer
Studenten
- Kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
- Kan anvende kvalitetsvurdering innenfor metodologi for å vurdere vitenskapelig arbeid
- Kan analysere og kritisk vurdere vitenskapelige studier og refleksjonsprosesser
- Kan begrunne og formidle kunnskap ut fra ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- Kan formulere og begrunne forskbare problemstillinger
- Kan vurdere og diskutere relevante forskningsetiske problemstillinger
Studenten
- Kan fremføre gode begrunnelser for valg av metoder i vitenskapelig arbeid
- Kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver
Arbeidsformene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og seminarer, i tillegg til det individuelle arbeidet. Det vil bli gitt veiledning individuelt og gruppevis i forbindelse med studentarbeidene. Arbeidsformene og undervisningen vinkles i stor grad opp mot studentenes arbeid med masteroppgaven.
Emnet har tre arbeidskrav:
- Et individuelt skriftlig arbeid
- Et felles skriftlig gruppearbeid
- 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret.
De skriftlige arbeidene bygger på arbeid med praktiske oppgaver fra seminarene.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
Individuell hjemmeeksamen om en vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk problemstilling.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| Alle hjelpemidler som er lov hos HINN. |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
1MAVITEN/1 Vitenskapsteori og forskningsmetode | 15 | ||
PED3001/2 Vitenskapteori og forskningsmetode | 15 |