PED4001 Vitenskapsteori og forskningsmetode

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Undervisningen knyttes til ulike forklaringsmodeller og menneske- og samfunnssyn sett i lys av grunnleggende vitenskapelige forskningstradisjoner. Nyanseringer og mellomposisjoner vektlegges ved å knytte undervisningen til historiske og aktuelle vitenskapsteoretiske debatter. Hovedvekten vil bli lagt på debattene innenfor samfunnsvitenskap, og spesielt på de som er relevante i lys av fagområdene pedagogikk og spesialpedagogikk. I undervisningen presenteres grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiv, og det forklares hvordan de kan anvendes i forskning og i profesjonelt arbeid. Etiske aspekter ved pedagogisk og spesialpedagogisk forskning belyses, og det legges spesiell vekt på å problematisere metodiske utfordringer i forskning på personer.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for pedagogikk og spesialpedagogikk
  • Har inngående kunnskap om vitenskapelige metoder og deres teoretiske forankring
  • Har kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor metodologi
  • Har avansert kunnskap om generaliseringsmuligheter og formidling av forskningsresultater
  • Har inngående kunnskap om begreper og distinksjoner som gjør det mulig å reflektere systematisk over vitenskapelig virksomhet og analytiske refleksjonsprosesser
  • Har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og prosedyrer
Ferdigheter

Studenten

  • Kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
  • Kan anvende kvalitetsvurdering innenfor metodologi for å vurdere vitenskapelig arbeid
  • Kan analysere og kritisk vurdere vitenskapelige studier og refleksjonsprosesser
  • Kan begrunne og formidle kunnskap ut fra ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
  • Kan formulere og begrunne forskbare problemstillinger
  • Kan vurdere og diskutere relevante forskningsetiske problemstillinger
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan fremføre gode begrunnelser for valg av metoder i vitenskapelig arbeid
  • Kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og seminarer, i tillegg til det individuelle arbeidet. Det vil bli gitt veiledning individuelt og gruppevis i forbindelse med studentarbeidene. Arbeidsformene og undervisningen vinkles i stor grad opp mot studentenes arbeid med masteroppgaven.

Obligatoriske aktiviteter

Emnet har tre arbeidskrav:

  • Et individuelt skriftlig arbeid
  • Et felles skriftlig gruppearbeid
  • 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret.

De skriftlige arbeidene bygger på arbeid med praktiske oppgaver fra seminarene.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen om en vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk problemstilling.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Alle hjelpemidler som er lov hos HINN.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1MAVITEN/1 Vitenskapsteori og forskningsmetode
15
PED3001/2 Vitenskapteori og forskningsmetode
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk