PED3014 Aktuelle pedagogiske utfordringer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Gjennom samarbeid med medstudenter og faglærere skal studentene på emnet gis anledning til å fordype seg innenfor et av fagets forskningsfelt og bli kjent med aktuell forskning innenfor dette feltet. Gjennom arbeid med en egendefinert oppgave, får studenten også mulighet til å gjøre et forarbeid til masteroppgaven.

Hver student må velge ca. 1000 sider litteratur innenfor fordypningsområdet i samarbeid med medstudenter og i samråd med faglig ansvarlig for seminaret, evt. med annen faglig veileder hvis temaet ligger utenfor rammen av seminartilbudet.

Emnet sikter mot å gi studentene kunnskap i et sentralt forskningsområde innen aktuell pedagogisk forskning. Studentene skal kunne vise argumentative og analytiske ferdigheter i tilknytning til sitt valgte fordypningsområde.

Arbeidet i emnet drives fram gjennom faste seminarer med framlegg av litteratur og deltakelse i drøftinger av forskningen som aktualiseres.

Studenter som ønsker å skrive masteroppgave på særskilte praksisfelt kan anvende denne modulen for å finne praksisnære forskningsmuligheter.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om det valgte fordypningsområdet
  • kjenner til hvordan man vurderer forskningskvalitet
  • vet hvordan spørsmål om evidens, argumentasjon og diskurs lar seg applisere på forskningstema
  • har grundig viten om hvordan vitenskapelig forfatterskap foregår og kan analyseres 
Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere kvalitet i vitenskapelig skriving innen området
  • kan vurdere medstudenters skriftlige og muntlige bidrag i emnet
  • kan framstille egne tolkninger og refleksjoner over teoretiske og praktiske dimensjoner i emnet
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i formidling av reflekterte oppfatninger om emnets faglige tema
  • kan reflektere kritisk over sentrale problemstillinger
  • kan spore svakheter i rådende forestillinger og granske forskningens relevans, verdigrunnlag og nytte
  • kan utvikle og formidle sin faglige læring gjennom ulike medier
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er basert på seminarer med studentpresentasjoner er i fokus. Det vil særlig bli arbeidet med litteraturgjennomgang, diskusjoner og samtaler. Det veksles mellom gruppearbeid og individuelt arbeid. Det forekommer enkelte forelesninger.

Arbeidskrav

Underveis i studiet skal det leveres en skriftlig framstilling av hvorledes den valgte litteraturen kan anvendes i masteroppgaven. Deltakelse i vurdering av medstudenters bidrag er en del av arbeidskravet.

Vurdering

Eksamensformen består av en innlevert hjemmeoppgave på 5-6000 ord.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk