PED3014 Aktuelle pedagogiske utfordringer
- EmnekodePED3014
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedLillehammer
Gjennom samarbeid med medstudenter og faglærere skal studentene på emnet gis anledning til å fordype seg innenfor et pedagogisk forskningsfelt og bli kjent med aktuell forskning innenfor dette feltet. Arbeid med en egendefinert oppgave kan betraktes som et forarbeid til masteroppgaven.
Emnet sikter mot å gi studentene kunnskap i et sentralt forskningsområde innen aktuell pedagogisk forskning. Studentene skal kunne vise argumentative og analytiske ferdigheter i tilknytning til sitt valgte fordypningsområde.
Arbeidet i emnet drives fram gjennom faste forelesninger og seminarer med framlegg av litteratur og deltakelse i drøftinger av forskningen som aktualiseres. Hver student må velge ca. 1000 sider litteratur innenfor fordypningsområdet i samarbeid med medstudenter og i samråd med faglig ansvarlig for seminaret, evt. med annen faglig veileder, hvis temaet ligger utenfor rammen av seminartilbudet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har avansert kunnskap om et fordypningsområde av relevans for egen masteroppgave
-
har kunnskap om fordypningsområdets relevans for pedagogikken
-
har kunnskap om hvordan man vurderer forskningskvalitet
Studenten
-
kan analysere kvalitet i vitenskapelig tekst på sitt fordypningsområde
-
kan analysere eksisterende teorier og metoder, fortolkninger innenfor valgte fordypningsområde
-
kan vurdere medstudenters skriftlige og muntlige bidrag i emnet
-
kan presentere og drøfte egne tolkninger og refleksjoner over teoretiske og praktiske dimensjoner innenfor sitt fordypningsområde
Studenten
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor sitt fordypningsområde
-
kan reflektere kritisk over rådende forestillinger og granske forskningens relevans, verdigrunnlag og nytte
Emnet er samlingsbasert. Arbeidsformene er basert på forelesninger og seminarer som bygger på studentenes arbeid med eget fordypningsområde. Det vil særlig bli arbeidet med litteraturgjennomgang, diskusjoner og samtaler. Det veksles mellom gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
Emnet har følgende arbeidskrav:
- 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret
- Skriftlig framstilling av hvorledes den valgte litteraturen kan anvendes i masteroppgaven.
- Deltakelse i vurdering av medstudenters bidrag
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Eksamensformen består av en innlevert hjemmeoppgave på 5 - 6000 ord.
Studentene kan bruke alle hjelpemidler til eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, og der E er laveste ståkarakter.