PED3014 Aktuelle pedagogiske utfordringer

    • Emnekode
      PED3014
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Gjennom samarbeid med medstudenter og faglærere skal studentene på emnet gis anledning til å fordype seg innenfor et pedagogisk forskningsfelt og bli kjent med aktuell forskning innenfor dette feltet. Arbeid med en egendefinert oppgave kan betraktes som et forarbeid til masteroppgaven.

Emnet sikter mot å gi studentene kunnskap i et sentralt forskningsområde innen aktuell pedagogisk forskning. Studentene skal kunne vise argumentative og analytiske ferdigheter i tilknytning til sitt valgte fordypningsområde.

Arbeidet i emnet drives fram gjennom faste forelesninger og seminarer med framlegg av litteratur og deltakelse i drøftinger av forskningen som aktualiseres. Hver student må velge ca. 1000 sider litteratur innenfor fordypningsområdet i samarbeid med medstudenter og i samråd med faglig ansvarlig for seminaret, evt. med annen faglig veileder, hvis temaet ligger utenfor rammen av seminartilbudet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et fordypningsområde av relevans for egen masteroppgave

  • har kunnskap om fordypningsområdets relevans for pedagogikken

  • har kunnskap om hvordan man vurderer forskningskvalitet

     

Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere kvalitet i vitenskapelig tekst på sitt fordypningsområde

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder, fortolkninger innenfor valgte fordypningsområde

  • kan vurdere medstudenters skriftlige og muntlige bidrag i emnet

  • kan presentere og drøfte egne tolkninger og refleksjoner over teoretiske og praktiske dimensjoner innenfor sitt fordypningsområde

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor sitt fordypningsområde

  • kan reflektere kritisk over rådende forestillinger og granske forskningens relevans, verdigrunnlag og nytte

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlingsbasert. Arbeidsformene er basert på forelesninger og seminarer som bygger på studentenes arbeid med eget fordypningsområde. Det vil særlig bli arbeidet med litteraturgjennomgang, diskusjoner og samtaler. Det veksles mellom gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret
  • Skriftlig framstilling av hvorledes den valgte litteraturen kan anvendes i masteroppgaven.
  • Deltakelse i vurdering av medstudenters bidrag 

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Eksamensformen består av en innlevert hjemmeoppgave på 5 - 6000 ord.

Studentene kan bruke alle hjelpemidler til eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, og der E er laveste ståkarakter. 

Emnenavn på engelsk: 
Contemporary Educational Challenges
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i pedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)