Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

PED3013 Pedagogisk teori og filosofi

    • Emnekode
      PED3013
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet fordyper vi oss i teoretisk og filosofisk grunnlagstenkning gjennom 4 sammenvevende pedagogiske prosesser: (1) utfoldelse og undersøkelse av din autentiske stemme og forståelse, (2) dyptgående filosofisk/teoretisk undersøkelse og utvikling, (3) fellesskapsdanning og (4) natur og samfunnsengasjement for en bedre verden. Foruten stemmer og perspektiver som har vært en del av pedagogikken og bør fortsette å være det, legges det i dette emnet også vekt på stemmer og perspektiver som har blitt utelatt, men som burde være der og nyere stemmer og perspektiver i tiden. Dette sees i sammenheng med de store utfordringene og krisene verden nå står ovenfor, og med muligheten for å skape en ny type sosialitet og en bedre måte å være i verden på.

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike pedagogiske teorier/filosofier
  • har kunnskap om nyere pedagogisk relaterte perspektiver i tiden
  • har kunnskap om dagsaktuelle pedagogiske temaer, utfordringer/kriser og muligheter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike aktuelle pedagogiske perspektiver for å forstå dagens globale utfordringer/kriser, og bidra til nye svar på disse
  • kan koble sammen sin personlige og faglige utvikling med et natur- og samfunnsengasjement for en bedre verden.
  • kan reflektere over og sammen med filosofiske og teoretiske perspektiver
Generell kompetanse

Etter fullført emne har studenten generelle kompetanser og

  • kan formidle fagstoffet i kontakt med sin autentiske stemme og forståelse
  • kan praktisere filosofisk fordypelse og anvende ulike former for tenkning
  • kan gjennom dialogiske prosesser bidra til kreative og empatiske fellesskap og nyskapende sosialitet
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene på dette emnet er grunnleggende dialogisk fundert, både når det gjelder forholdet mellom studentene og forholdet mellom undervisere og studenter. Dette betyr at både studenter, undervisere og kunnskap er i kontinuerlig endring og utvikling. Videre legges det vekt på transformative og frigjøringspedagogiske lærings- og utviklingspraksiser.

Obligatoriske aktiviteter

Emnet har 3 obligatoriske krav:

  • En individuell skriftlig refleksjonsoppgave
  • En fagoppgave med mulighet for å skrive sammen
  • 75% oppmøteplikt på alle former for undervisning gjennom hele studieåret.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Eksamen

Eksamen i emnet er en mappeeksamen bestående av to arbeidskrav og et refleksjonsnotat.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, så lenge man følger institusjonens regelverk.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED3009/1 Didaktikk
15
Emnenavn på engelsk: 
Bildung, Education and Upbringing in a Globalized World
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i pedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)