PED3013 Danning, utdanning og oppdragelse i en globalisert verden

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet belyser grunnleggende begrep, tema og arbeidsformer i pedagogikkfaget og er delt inn i 3 problemområder:

  • Danning – å finne sin form innen fellesskapet
  • Utdanning – teknologi og frihet
  • Oppdragelse – sosialisering til en global verden

Områdene belyses ut fra ulike perspektiver; didaktisk, filosofisk, historisk, sosiologisk og psykologisk.

Danning – å finne sin form innen fellesskapet
Danningsbegrepet har fått ny aktualitet. I sin klassiske form dreide dannelse seg om å foredle forholdet mellom selvet og kulturen. Selvbestemmelse, kulturens kraft og transformasjon er dannelsens tre elementer. Etter å ha vært ute av bruk i en årrekke dukket danning opp igjen på 70-tallet som frigjørende ideal i motsetning til tilpassing. De seinere årene har bruken av dannelsesbegrepet falt sammen med rekonstruksjon som forsøker å fange opp tendensene til at vi i dag tenker annerledes om oss selv og at vi lever i en kultur og et samfunn som den teknologiske utviklinga har forandret radikalt

Utdanning – teknologi og frihet
Området setter fokus på samfunnsmessige endringer som har skapt nye betingelser for pedagogikken. Det blir her viktig å få innblikk i hva som kjennetegner dagens samfunn, og hvilke konsekvenser det har for utdanning, undervisning og forståelsen av læring. I denne forbindelsen vil individuell frihet og selvforandring få en sentral plass i tillegg til teknologiens overgripende rolle i det globale samfunnet.

Oppdragelse - sosialisering i en globalisert verden
Sosialisering vil drøftes i forhold til det flerkulturelle samfunnet, kunnskapssamfunnet, jevnaldringer, arbeidsliv og kjønn, mens oppdragelsen knyttes til påvirkning av barn og unge i hjem, organisert fritid, barnehage og skole. I emnet vil en analysere hvilke kompetanser som er viktige i møtet med andre kulturer, arbeidsliv og kunnskapsorganisasjoner og en vil studere sosialiserings- og danningsprosesser som retter seg mot kosmopolittisk og globalt samliv. I emnet vil fremmedfrykt, intoleranse og hat til andre folkegrupper og kulturer bli tematisert på samme måte som grunnlaget for solidaritet, fred og bærekraft blir utforsket. Mangfold i identitetsprosesser, familieformer, etnisitet, seksualitet og kultur skaper nye behov for hvordan vi innretter våre oppdragelsesinstitusjoner og vår oppdragerpraksis.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om hvordan danning, undervisning og oppdragelse har foregått i ulike historiske epoker, hvordan og hvorfor endringer i betingelsene for disse prosessene finner sted
  • kjenner til hvorledes vitenskapen om samfunnsmessige endringer skapes og hvilke konflikter og motsigelser som denne viten aktualiserer i danningssyn, skolereformer, læreplaner og utdanningspolitikk
  • vet hvordan ulike deler av samfunnet kommuniserer og samvirker og kunne ta kritisk del i dette
  • har grundig viten om begrepene knyttet til de ulike delområder
  • har dyp innsikt i hvordan enkeltmennesker, organisasjoner og institusjoner som skole, lærerutdanning, barnehage eller voksenopplæring kan øke barns, unges og voksnes muligheter for å mestre sine livs utfordringer
  • vet hvordan institusjoner organiserer kunnskap og kunnskapsprosesser, formidler og distribuerer viten, og hvordan denne kunnskapen forstås, tolkes og kommer til anvendelse på et globalt plan
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere situasjoner, faglitteratur, teoretiske posisjoner og ytringer og gi sjølstendige og kritiske vurderinger av dem i lys av forskning, begreper og teorier
  • framstiller egne tolkninger og refleksjoner over teoretiske og praktiske dimensjoner i faget
  • setter fram forslag til bruk av relevante metoder for å skaffe informasjon om problem, vurdere løsningsforlag og tilhørende framgangsmåter
Generell kompetanse

Etter fullført emne har studentengenerelle kompetanser og

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i formidling av reflekterte oppfatninger om danning, utdanning og oppdragelse
  • kan reflektere kritisk over fagstoffet og lytte og fange opp argumenter og motsetninger i kreative samspill med andre studenter og lærere
  • kan spore svakheter i rådende forestillinger og komme med forslag til innovasjoner og endring
  • kan formidle sin faglige læring på flere måter gjennom ulike medier
Arbeids- og undervisningsformer

På dette emnet vil det bli vekslet mellom forelesninger, diskusjoner og samtaler, gruppearbeid og individuelt arbeid ved hjelp av ulike medier. Studentene skal gjennom seminarer ta aktivt del i undervisningen ved å legge fram gruppearbeid og individuelle arbeider for de andre studentene og faglærere og innlede til diskusjoner og samtaler.

Arbeidskrav

Emnet har tre arbeidskrav. Arbeidskravene dekker til sammen tre ulike format/genre; ett skriftlig essay, en teoretisk/filosofisk fagoppgave og en digital fortelling med refleksjonsnotat.

Vurdering

De utførte arbeidskravene samles i en mappe for sluttvurdering. I mappen skal det også følge med et refleksjonsnotat over emnet og egen læring.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED3009/1 Didaktikk
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk