PED2007 Mediepedagogikk og pedagogisk formidling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Emnet Mediepedagogikk og pedagogisk formidling kan deles i tre hovedområder; mediesosialisering, undervisning om medier og undervisning med medier. Når vi fordyper oss i området mediesosialisering undersøker vi hvordan mediekulturen preger barn og unges oppvekst. Vi ser også på hvilken rolle skolen, pedagogen og voksne kan ha i møte med de unges medieerfaringer. I hovedområdet undervisning om medier undersøker vi hvordan mediene fungerer, og hvilke konsekvenser medier og mediebruk kan ha for oss. I hovedområdet undervisning med medier fordyper vi oss i medier som formidlingskanal, og hvilken betydning de har for undervisning, formidling og læring. Hovedområdene favner om hvordan medie- og teknologiutviklingen preger vår bevissthetsdannelse og ulike samfunnsområder i en globalisert verden. Vi drøfter etiske perspektiver på mediebruk knyttet til bærekraft og demokratisk medborgerskap, og hvordan vi skal kunne bli kritiske brukere og produsenter av medieinnhold.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har bred kunnskap om medienes rolle i barn og unges deltakelse, læring og utvikling - innen mediepedagogikken omtalt som mediesosialisering
-
har kunnskap om medienes utbredelse, innhold, uttrykksformer, og hvordan individ og samfunn kan forholde seg til det – betegnet som undervisning om medier
-
har grunnleggende forståelse for hva pedagogisk formidling er; muntlig skriftlig, mediert og flermedialt – det vil si innsikt i undervisning med medier
-
kjenner til noen av de sentrale bidragene innen mediepedagogisk teori og forskning
Studenten
-
kan bruke mediepedagogiske begreper, teorier og modeller for å undersøke og vurdere medieinnhold, uttrykksformer og mediebruk
-
kan diskutere læringsteoretiske og mediedidaktiske problemstillinger
-
kan produsere og formidle faginnhold, muntlig og skriftlig, gjennom flere kommunikasjonskanaler
-
kan søke, vurdere og bruke kilder på kritiske og relevante måter inn i faglige arbeider
-
kan individuelt og i samarbeid med andre arbeide med fagkunnskapen på kritiske og kreative måter
-
kan individuelt og i samarbeid med andre problematisere mediepedagogiske utfordringer
-
kan vurdere hvordan mediebruk og mediebudskap kan fremme bærekraft, deltakelse, likeverd og demokrati, og ut fra dette kunne begrunne egne verdi- og handlingsvalg
Dette emnet fordrer at studentene i høy grad er aktive i deltagelse på seminarer, i undervisning og i individuelt arbeid, og kan forholde seg til teori og praksis. Dette innebærer å bruke teori for å forstå praksis, og motsatt. Dette gjøres gjennom en veksling mellom teori (forelesninger og pensum) og praktiske oppgaver, som medieproduksjoner, case-studier, utarbeidelse og fremføringer av formidlings- og undervisningsopplegg knyttet til det som er tema i undervisningen. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
-
En individuell medieproduksjon etterfulgt av et refleksjonsnotat
-
En skriftlig gruppeoppgave
-
75 % oppmøte til alle seminarer. Hvis fraværet overstiger 25 %, må du kompensere for dette med et ekstra arbeidskrav etter avtale med emneansvarlig. Fravær som til sammen overstiger 50 %, fører til at du ikke kan gå opp til eksamen.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Eksamen er en individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene kan ha med kopi av gjennomførte arbeidskrav fra emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 20 Minutt(er) | Studentene kan ha med kopi av gjennomførte arbeidskrav fra emnet. |